14 januari 2014

Column: Keuzestress

Volgend schooljaar ga ik studeren – als het goed is tenminste. Ik ben vorig jaar al begonnen met open dagen en zo, maar als je alle studies echt goed wilt bekijken zul je toch minstens een paar jaar nodig hebben. Als vwo’er heb ik namelijk de keuze uit 931 hbo-bachelors en ook nog ruim 400 universitaire bachelors. Het is toch onmogelijk om daaruit de perfecte opleiding te kiezen? Ik ben over het algemeen al vrij slecht in kiezen - en als ik vroeger niet eens kon kiezen welk snoepje ik wilde, hoe moet ik dan beslissen wat ik de komende vier jaar wil gaan doen en waar mijn toekomst vanaf hangt? 


Kijk, wat ik ongeveer wil, dat weet ik wel. Maar als je iets met media wil, wordt het dan Media, Informatie & Communicatie, Communicatie, Communicatie- & Informatiewetenschappen, Media & Communicatie of Communication & Multimedia Design? En dan heb je ook nog Journalistiek, Nederlands en al die andere taalopleidingen die toch ook wel leuk zijn...

Ik heb een robot nodig die de toekomst voorspelt. Zo van: 'Maaike, je gaat er ooit spijt van hebben als je Journalistiek gaat studeren. Dan word je een werkloze eenzame oude vrouw en komen je dromen nooit uit. Ga iets anders doen!' En die weet of mijn verstand of gevoel het belangrijkste is, zodat ik niet spontaan een bibberend vaatdoekje word als ik een belangrijke keuze moet maken.

Helaas bestaat zo'n handig keuzehulpje nog niet, dus voorlopig moet ik maar hopen dat meeloopdagen de knoop door kunnen hakken. Krijg ik ook nog eens de kans om het hele land door te reizen. Wel met de nodige treinvertragingen natuurlijk: 'Dames en heren, we staan nu stil.' (Goh.) 'Er heeft iemand aan de noodrem getrokken. We gaan nu op onderzoek uit.' Maar ja, voor een goede studiekeuze heb ik het over. Alleen moet die keuze dan wel komen. Help!

Ken je dat liedje van Kinderen voor Kinderen nog? 'Als ik later groot ben word ik lekker niks. Niks, niks, niks, ben helemaal nergens voor geschikt.' Nu weet ik eindelijk waar het over ging: de schrijver kon niet kiezen. Net als ik. Ik wacht met smart op een liedje over die robot. Wie vindt 'm voor me uit?

Heb jij ook altijd zoveel moeite met kiezen?


Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life - Confucius