13 november 2014

#Laatmejouzijn bloggersborrel bij Zomer & Keuning

Het houdt maar niet op met de leuke (en boekige) dingen in november! Eergisteren was ik uitgenodigd voor de bloggersborrel van uitgeverij Zomer & Keuning, ter ere van het nieuwe boek van Petra Kruijt. Het was een supergezellige middag/avond met allemaal superleuke bloggers en toffe chicklitschrijfsters. Heel geslaagd! In deze blogpost kun je er wat meer over lezen en deel ik ook de schrijftips van Gillian King en Marcha de Groof! 


Veel events vinden plaats in Amsterdam, maar voor deze gelegenheid waren we uitgenodigd in het pand in Utrecht waar de uitgeverij ook daadwerkelijk gevestigd is. Superleuk om dat ook eens te zien! Ik kon gezellig samen reizen met Josianne vanaf Amsterdam, en op Utrecht CS ontmoetten we ook Esmee, Lisanne en Rosanne. Ready to go! (gelukkig wist Josianne met welke bus we moesten, haha)
We werden verwelkomd door de mensen van de uitgeverij (waaronder lieve Dagmar, die het event had georganiseerd, echt heel leuk om haar een keer te ontmoeten) en natuurlijk Petra Kruijt, om wie het allemaal draaide. Na een kort voorstelrondje van de uitgeverij én van alle bloggers zelf (er waren zowel boeken- als lifestylebloggers) was het tijd voor de officiële boekpresentatie. Laat me jou zijn is Petra's zesde chicklit en ze nam vol trots het eerste exemplaar in ontvangst.


In geloof dat ik één of andere lichtinstelling op mijn camera verkeerd had staan of zo, wat nogal dom is, maar 
goed, met deze kwaliteit zullen jullie het nu dus maar moeten doen... Overigens bedacht ik achteraf dat ik ook 
helemaal niet op de foto ben geweest met de schrijfsters en zelfs niet met andere bloggers. Nou ja, gelukkig staat 
de herinnering in mijn geheugen gegrift. ;)



Er was voldoende ruimte om vragen te stellen, dus dat werd dan ook volop gedaan! Wanneer wist Petra dat ze wilde schrijven? ("Altijd al, het was alleen nog een beetje zoeken naar de juiste manier - op mijn 14e dacht ik nog dat ik poëet kon worden, daarna ging ik over op het half-magische, maar pas bij chicklit klikte het echt.") Heeft ze er weleens aan gedacht om een boek in een ander genre te schrijven? ("Ja, dat is wel een wens van me, ik schrijf sowieso ook andere dingen naast mijn boeken. Maar nooit een thriller - ik heb gewoon geen misdaadbrein, haha!") Wie is haar grote voorbeeld? ("Ik houd heel erg van Amerikaanse romans, de boeken van A.M. Homes zou ik bijvoorbeeld ook wel willen kunnen schrijven!") Op welk punt in het verhaal begint ze met schrijven? ("Gewoon bij het begin, haha!") Wat zou ze doen als ze alle tijd en geld van de wereld had? ("Veel hetzelfde eigenlijk, maar dan zonder deadlinestress... Oké, en een huis laten bouwen, een tijdje in Japan gaan wonen, Duits leren en héél veel lezen.) Gelukkig had Petra steeds wel een antwoord klaarstaan!

Iedereen kreeg een exemplaar van Laat me jou zijn, en dat moest natuurlijk gesigneerd worden! Ik bracht ook nog 2 andere boeken van Petra mee, en in allemaal schreef ze een ander uitgebreid verhaaltje. Zo leuk als schrijvers daar de tijd voor nemen! Echt een superleuk aandenken. Intussen werden er ook wat hapjes geserveerd en was iedereen lekker aan het kletsen. Ik kan gewoon even niet goed beschrijven hoe gezellig het was om een paar van mijn favoriete bloggers eindelijk te ontmoeten en ook andere boekbloggers weer te zien en zo, haha.



Maar Petra Kruijt was niet de enige schrijfster die aanwezig was: ook Gillian King en Marcha de Groof gaven allebei een presentatie. Gillian vertelde onder ander over hoe ze begon met schrijven en ook over hoe Zwart Wit tot stand was gekomen. Een deel daarvan had ik al gehoord op haar boekpresentatie in mei, maar toch was het weer een leuk verhaal! En ze gebruikte zelfs een foto met mij in haar presentatie, dus ik voelde me vereerd, haha. Ook gaf Gillian haar schrijftips, met als belangrijkste: niet teveel nadenken, gewoon DOEN! Dus ja, waarom dat boek van mij er nou nog niet is... Ze gaf trouwens ook een sneak preview van haar volgende boek, dat over jeugdliefdes zal gaan. Wordt vervolgd!

Tot slot kwam Marcha de Groof aan het woord, van wie dit jaar haar eerste boek is gepubliceerd. Ze is dus nog nieuw in het schrijverswereldje en kon ons dan ook alles vertellen over debuteren. 'Ik schrijf al sinds ik een pen vast kan houden: ik heb nog ergens een horrorverhaal liggen over aliens in een pretpark, én een verhaal waarin de hoofdpersonen Anne en Frank heten,' lachte ze. 'Maar in de meeste chicklits miste ik wat herkenbaarheid, het was nogal een ver-van-mijn-bed-show. Dus besloot ik om zelf maar iets te schrijven wat ik dan wel wilde lezen! In eerste instantie schreef ik het voor een schrijfwedstrijd, uitgeven stond niet op de planning, maar na het herschrijven besloot ik het toch maar op te sturen.' En natuurlijk gaf ook zij haar schrijftips! "Heb er plezier in en stop als je al een uur alleen maar naar het scherm staart, maar dwing jezelf soms ook om te schrijven. Lees veel, schrap veel, gebruik synoniemen en onderschat je lezers vooral niet!"



Dat was het einde van het programma, maar ik had eigenlijk nog helemaal geen zin om naar huis te gaan, haha. Iedereen was nog aan het napraten en eten (de grote schalen kruidnootjes waren echt gevaarlijk), en toen werden ook nog de goodiebags uitgedeeld, met maar liefst vier extra boeken erin, wauw! Natuurlijk moesten die ook nog gesigneerd worden, dus ook Marcha en Gillian kregen het toen druk. We gingen pas het gebouw uit toen gewaarschuwd werd dat anders het alarm af zou gaan, haha. Ik kon gezellig terugreizen met Dieuwke en kan uiteindelijk terugkijken op een supergezellige dag. Ik wil iedereen van de uitgeverij en alle schrijfsters heel erg bedanken! Én natuurlijk alle leuke bloggers. Het was super! :D

Goodiebag! Vijf geweldige boeken en heel veel leuke kaarten. Blij mee!

Lees jij weleens chicklits?



I believe that every single event in life 
happens in an opportunity to choose love 
over fear - Oprah Winfrey


Misschien vind je dit ook leuk: