23 november 2014

Recept: Sinterklaascake (met chocolade kruidnoten en appel)

Yes, ik heb nog een sinterklaasrecept voor jullie! Ik ben niet iemand die in augustus al kruidnoten zit te eten, maar rond oktober/november kan ik ze toch echt niet meer weerstaan. En in combinatie met mijn favoriete fruit zijn ze nog lekkerder! Dus besloot ik om die 2 dingen samen in een cake te stoppen, en ik deel graag het resultaat. :)


Dit heb je nodig:
175 gram zachte roomboter
175 gram fijne kristalsuiker
175 gram zelfrijzend bakmeel
3 eieren
1 theelepel bakpoeder
Snufje zout
2 eetlepels koek- en speculaaskruiden
200 gram chocolade kruidnoten
1 appeltje

Aan de slag!
1. Halveer de chocolade kruidnoten en snijd de appel in kleine blokjes.
2. Verwarm de oven voor op 175 graden Celsius en vet een cakeblik in met wat extra roomboter (lees: een ruime hoeveelheid, anders krijg je de cake niet uit de vorm).
3. Mix de roomboter, suiker, eieren, het bakmeel, bakpoeder, zout én de koek- en speculaaskruiden door elkaar. Het bakpoeder kun je het best even door een zeefje halen, dat blijft soms in klontjes zitten.
4. Voeg de kruidnoten en de appelblokjes hieraan toe en roer dit goed door elkaar heen.
5. Schep het beslag in de bakvorm en zet de cake ongeveer 55 minuten in de oven, tot hij goudbruin is. Als je wil controleren of hij gaar is, kun je er een satéprikkertje in steken en kijken of deze er droog uit komt. Laat de cake even afkoelen en dan is hij klaar om aan te snijden!

Wat is jouw favoriete sinterklaasrecept?



You can't get too much winter 
in the winter - Robert Frost


Misschien vind je dit ook leuk: