25 januari 2014

Ik bakte een rainbowcake!

Yes, I did it! Het stond op mijn to-do list voor 2014: een rainbowcake bakken! Ik vind dit er altijd ontzettend tof uitzien, en regenbogen zijn gewoon leuk. Dus voor mijn verjaardag moest ik natuurlijk een rainbowcake hebben! Goed, het is dus 4/5 dagen geleden dat ik 'm maakte, maar hij kon niet eerder online wegens de happychallenge die anders een opdracht achter zou lopen en ik wilde 'm alsnog laten zien, want hij was echt mooi én lekker! Ik heb foto's en een soort van recept voor jullie. :)


What you need:
- Cakemix. Eigenlijk heb ik een hekel aan cakemix, omdat ik alles graag zelf wil doen, echt met boter en eieren en zo, maar het zat ik een pakketje dat ik op mijn verjaardag kreeg dus ik besloot dat maar meteen te gebruiken. Ik gebruikte mix voor 2 taarten, met de bijbehorende ingrediënten (6 eieren en water).
- Kleurstoffen: rood, blauw en geel heb je sowieso nodig. Ik had ook groen, maar dat kun je, net als paars en oranje, in principe ook mengen.
- Ingrediënten voor botercrème, ik volgde het recept van ohmyfoodness. Veel frosting heb je nodig trouwens, jeetje.
- Fondant: sowieso één kleur, meer als je ook wil versieren.



What you do:
1. Bereid de cakemix volgens de verpakking en verdeel deze over 6 verschillende schaaltjes.
2. Meng door elk schaaltje een andere kleurstof: de regenboog bestaat uit rood, oranje, geel, groen, blauw en paars. Dat is wel het leukste!
3. Bak elke laag apart in een ingevette taartvorm met bakpapier op de bodem. Omdat het dunne lagen zijn, hoeft het waarschijnlijk niet zo lang als aangegeven.
4. Bereid de botercrème en strijk op elke laag cake een laag crème. Zo kun je de cake aan elkaar plakken (doe dat dus ook, haha).
5. Smeer ook de hele buitenkant in, en beplak dat met uitgerolde fondant.
6. Versier hem, als je dat wil.

Ja, het is tijdrovend, maar het is het waard! Overigens wilde ik net iets extra's in de taart, dus heb ik door de helft van de schaaltjes een beetje citroenaroma gedaan, en door de botercrème ook. Ik hou van citroen! Je proefde het niet heel goed, maar het was wel anders geweest als ik het niet had gedaan.

Doet het jullie trouwens ook een beetje denken aan de gevulde broodjes? Aan de buitenkant lijkt het heel onschuldig met die bloemetjes (mama had dinsdagochtend nog geholpen met het fondant, heel lief!), maar aan de binnenkant... BAM! I like. :D Ik had eigenlijk verwacht dat de laagjes heel ongelijk zouden zijn, want dat leek zo, maar ik vind 'm echt perfect!



Ik moet er trouwens wel bij zeggen dat het wel een troep wordt: op een gegeven moment waren mijn vingers blauw met geel, mijn trui was groen, mijn haar was rood en de mixer oranje! Een heel regenbooghuis dus, haha.

Heb jij weleens een rainbowcake gebakken?




Sunset is still my favorite color, and rainbow is second - Mattie Stepanek




Misschien vind je dit ook leuk:
Recept: "Musharella"                              The 2014 project