30 januari 2014

Always chase your dreams! (+ how to)

Ik schrijf nog steeds elke dag trouw in mijn boekje "Elke dag een vraag". Vorige week stond er een keer: Wat is je levensles? Always chase your dreams, schreef ik op. Iedereen kan iets bereiken. Plus nog een paar zinnen, maar goed, vandaar dus te titel. Ik ben gek op dromen, zowel de letterlijke als figuurlijke dromen  ik heb niet voor niets heel grote DREAM-letters in mijn kamer staan en de quote onderaan dit artikel op een schilderijtje. Ik ben van mening dat je altijd ergens naartoe moet leven. De happychallenge-opdracht van deze week (donderdag wordt langzaamaan happychallenge-dag) sluit daar perfect bij aan: wat is jouw droom nu eigenlijk? Er kwamen al tientallen blogs voorbij deze week waarin mensen hun droom deelden. Heel mooi om te lezen! Maar hoe verwezenlijk je die dromen/doelen nu eigenlijk? Ik ben geen ervaringsexpert, maar op deze manier ga ik het proberen, haha. Ik heb dus wel tips! (en internet voor de rest)


- Schrijf je dromen/doelen op. Als je meedoet aan de happychallenge, heb je dat waarschijnlijk al gedaan, haha. Zo word je aan je dromen herinnerd en dat werkt alleen maar positief. Je kunt ook bijvoorbeeld een visionboard maken! Passie is de sleutel, maar dat heb je denk ik wel voor je grootste droom.

- Het is leuk om niet-realistisch te dromen, maar nog  leuker om te weten dat je je dromen wel kunt bereiken. Verdeel ze daarom in kleine stukjes en maak eventueel een plan. Alleen als je een leuke man wil, of kinderen, kan ik je niet helpen. Lexa.nl misschien wel.

Dit heb ik trouwens gelezen, bedenkt een SMART doel:
S – Specific (or Significant).
M – Measurable (or Meaningful).
A – Attainable (or Action-Oriented).
R – Relevant (or Rewarding).
T – Time-bound (or Trackable).

- Probeer het voor je te zien, dan lijkt het haalbaarder! Bovendien is het gewoon leuk, haha, dagdromen, en het geeft extra motivatie.

If you really want to do something, you’ll find a way. If you don’t, you’ll find an excuse.

— Jim Rohn

- Doe er iets aan, nu! (afgelopen met dat uitstellen) Als je later eigenaresse van een bekend tijdschrift wil zijn, begin dan met vrijwillig stukjes schrijven voor een site. Als je de wereld wil zien, begin dan met tripjes in Nederland. En als je naar de maan wil vliegen, lees je gewoon een boek over de ruimte. Ook gelezen, waarom je nu nog niets doet een je droom:

1. Uit gewoonte
2. Je beschikt niet over de middelen
3. Het kost teveel
4. Je liegt jezelf voor dat je iets wil wat je niet wil

- Kijk naar wat je al hebt bereikt: dat is vaak meer dan je denkt. Het is hetzelfde principe als met to-do lijstjes: als je iets hebt afgevinkt, werkt dat alleen maar motiverend om nog meer af te vinken! En bedenk: ook kleine stappen zijn stappen vooruit.


A journey of a thousand miles begins with a single step.

  Lao Tse

- Geef niet op. Marieke deelde hier maandag al een video over (die hieronder ja) en ook Suzanne schreef een heel mooi artikel. Laat je niet door anderen uit het veld slaan: je kunt meer dan zij denken, echt! En laat je al helemaal niet tegenhouden door jezelf.


- Lees en bekijk dingen zoals hierboven. Jaloers zijn is meestal niet goed, maar als je succesverhalen van anderen leest en denkt "Ik wil ook mijn doel zo bereiken!" kan dat alleen maar positief zijn, toch?

- Vraag hulp als dat nodig is. Veel mensen vinden dit moeilijker, maar je kunt nu eenmaal niet alles alleen doen!

impossible

Trouwens, ik zal mijn opdracht hierbij ook meteen even uitvoeren! Ik las in de Facebookgroep dat heel veel mensen problemen hadden met hun droom, maar ik zie de mijne vrij duidelijk voor me. Mijn droom is heel cliché net als die van vele bloggers: ik wil een leuke creatieve studie doen en daarna iets met bloggen of in ieder geval schrijven als werk. Veronique maakte hier een hele toffe plog bij, waar ik me wel zo ongeveer bij aansluit. Ik heb altijd al iets met schrijven willen doen: vroeger wilde ik schrijfster worden maar inmiddels weet ik dat bijvoorbeeld bij een tijdschrift werken een beetje realistischer is. In ieder geval wil ik een baan waar ik altijd met plezier naartoe ga! Als je nooit echt toe bent aan vakantie heb je het beste van je werk bereikt. :) Ik denk dat dat wel mijn grootste droom is, en dan met een leuke vriend in een tof Xenos-huisje met een grote keuken natuurlijk, haha. Dat beeld is in ieder geval wat het eerste in me opkwam toen ik de opdracht las, en net als bij toetsen geldt: de eerste ingeving is meestal het beste.
Daarnaast heb ik natuurlijk ook nog wel 'kleinere' dromen (zoals zoveel mogelijk steden bezoeken, een boek schrijven, nog heel lang gezond blijven, etc.) en ook mijn bucketlist. Maar eigenlijk dragen al die dromen bij aan wat ik echt wil bereiken: gewoon dat ik wakker word en echt heel veel zin heb in weer een nieuwe dag! (oké, nu klink ik echt heel depressief, alsof ik nu nooit zin heb in de dag, maar je snapt het hoop ik)

Wil je meer tips of inspiratie? Google is your best friend! Dit en dit is bijvoorbeeld ook nog leuk om te lezen (wel allemaal Engels, sorry). Wat is jouw grootste droom/doel?



Hold fast to dreams, for if dreams die, life is a broken-winged bird that cannot fly. Hold fast to dreams, for when dreams go, life is a barren field frozen with snow - Langston Hughes






Misschien vind je dit ook leuk:
         De happychallenge: ik doe mee!            I want YOU to clean your room!        Waarom vandaag een feestje is
       






Bron plaatje: WeHeartIt