14 november 2014

Recensie: Hyperbool en nog wat - Allie Brosh

Dit boek is het meeste geweldige boek in zijn soort. Dat kan ik gemakkelijk zeggen, want het is ook meteen het enige boek in z'n soort. En dat maakt het eigenlijk alleen nog maar geweldiger. Eigenlijk zou dat mijn hele recensie kunnen zijn, maar omdat 35 woorden geen recensie te noemen zijn, zal ik wat meer vertellen in dit artikel. Dus lees snel verder!


Hyperbool en nog wat is een soort combinatie van stripjes en verhalen. De stripjes zijn heel simpel gemaakt, gewoon zoals een kind het ook kan doen, maar toch heel doeltreffend. Het boekje is geschreven door Allie Brosh, van de populaire blog Hyperbole and a half, waar ze soortgelijke stukjes plaatst. Het zijn allemaal korte verhaaltjes, variërend van supergrappige (een brief aan jongere versies van haarzelf) tot eigenlijk wel heel serieuze onderwerpen (depressie). Het gaat eigenlijk over allerlei verschillende dingen uit haar hele leven: van haar zwakzinnige hond tot memorabele momenten. De achterkant van dit boekje geeft misschien nog wel de beste indruk van zowel de inhoud als de droge humor:


En zoals ik al zei: ik vind dit boekje super! Ik had van tevoren al een gratis miniboekje gelezen, en een preview op de site van Elsbeth Witt, die het heeft vertaald (onwijs goed gedaan!), en ik ben blij dat het niet tegen is gevallen. Het is origineel, een goede combinatie van grappig en serieus, en fijn dat je in theorie gewoon tussen verhalen in zou kunnen stoppen. In de praktijk gebeurt dat uiteraard niet, en dat brengt me ook meteen naar het volgende punt. De eerlijkheid gebiedt namelijk te zeggen dat dit boek één groot nadeel heeft: het is binnen de kortste keren uit. En dat is wel écht heel jammer. Het ene verhaaltje is wat leuker dan het andere, maar wat mij betreft had het drie keer zo dik mogen zijn! Maar ach, aan het idee zelf doet dat natuurlijk niets af. Het belangrijkste is dat je je weer even een kind waant dat nog niet wil gaan slapen: nog één verhaaltje dan...



Ken jij Allies blog? 

Deze recensie is van een boek dat ik heb mogen ontvangen. Ik wil Xander Uitgevers hier heel erg voor bedanken!



True originality consists not in a new manner 
but in a new vision - Edith Wharton


Misschien vind je dit ook leuk: