11 november 2014

Dingen die je je altijd al afvroeg #2

Ruim een maand geleden typte ik het artikel 5 dingen die je je altijd al afvroeg, waarin ik de antwoorden op 5 compleet random vragen ging opzoeken. Dat vond ik zo leuk om te doen en er kwamen zulke leuke reacties op, dat ik besloot dat het tijd was voor een deel 2. :) Er zijn nog genoeg vragen over! Hoe groot is de kans dat je de loterij wint? Eet je echt spinnen in je slaap? Ik presenteer u: 5 dingen die je je altijd al afvroeg.
Eet je echt spinnen in je slaap?
Om eerlijk te zijn heb ik nooit echt geloofd dat dat het geval is, maar voor dit artikel besloot ik het toch eens precies uit te zoeken. Spinnen zijn blijkbaar koudbloedig en kunnen daarom met hun zintuigen de warmte van onze mond aanvoelen. (Ik kan niet garanderen dat je nooit een spin hebt gegeten in je slaap, maar een paar  per jaar is vrij eh, veel.) Volgens veel sites is ene Lisa Holst verantwoordelijk voor deze mythe, maar kritische sites merken op dat er helemaal niets over die Lisa te vinden is.

Hoe groot is de kans dat je de loterij wint?
Er zijn nogal veel loterijen, dus ik ga maar gewoon even uit van de Staatsloterij. Volgens hun site is de kans op een prijs 50,08% en de kans op een prijs van minimaal de eigen inleg 10,04%. Allemaal heel leuk en aardig, maar dan weten we nog niet hoe groot de kans is dat je de jackpot wint. Ik heb niet zoveel verstand van loterijen, haha, maar ik heb geprobéérd om er een beetje wijs uit te worden. Zoals ik het nu zie bestaat een lotnummer uit 2 letters en 5 cijfers, wat uitkomt op 67.600.000 mogelijkheden. Er zullen niet zoveel loten worden gemaakt, maar in principe is de kans op het goede nummer dus 0,0000014%. En bij de Oudejaarstrekking zijn er nog meer cijfers, dus ook meer mogelijkheden, dus nóg minder kans (ja, dat kan dus echt.) En de jackpot valt niet eens altijd… Bovendien was vorige week nog in het nieuws dat de winkans nog kleiner is geworden. Oftewel, in mijn poging om deze vraag te beantwoorden weet ik nog precies even veel als daarvóór, namelijk dat die kans heel klein is, haha. Op één site vond ik zelfs de kans dat je deze maand de hoofdprijs in de Staatsloterij wint is even groot als de kans dat je binnen 222 seconden tengevolge van een ernstig verkeersongeluk om het leven komt. Dus waarom er nog mensen mee doen, is me serieus een raadsel.

Wat is het verschil tussen een kanarie en een parkiet?
De parkiet is van oorsprong  een inheemse vogel uit Australië. Het zijn kleine papegaaiachtigen, waarvan de grasparkiet de bekendste is. De kanarie is een zangvogel die oorspronkelijk van de Canarische Eilanden afkomstig is, waar hij ook naar genoemd is. Bij een rustige benadering zijn ze al snel vertrouwelijk met de verzorger, al worden ze nooit echt tam als bijvoorbeeld parkieten. Oftewel: ze komen ergens anders vandaan en verschillen een klein beetje in tamheid. Daarnaast zijn de snavel en het gewicht iets anders, en kunnen kanaries kunnen beter zingen. (Maar geen zorgen hoor, parkietjes – ik kan dat ook niet.) Toch is het volgens mij niet zo vreemd dat ik het verschil niet kan zien, haha.

Waarom is 13 het ongeluksgetal?
Ben jij ook bang voor het getal 13? Dan lijd je aan triskaidekafobie. En paraskevidekatriafobie is de angst voor vrijdag de 13e… Ongelooflijk waar allemaal namen voor zijn. (Oh, en voor mensen die aan parablablafobie lijden: in februari is het weer zo ver.) In ieder geval, ik heb het bijgeloof omtrent dit getal altijd maar vreemd gevonden – vroeger zei ik altijd dat 13 mijn geluksgetal was, puur omdat ik dat leuk vond, haha. Maar goed, ik heb meerdere redenen gevonden voor dit bijgeloof. Om te beginnen zat aan het Laatste Avondmaal 13 personen, waaronder Judas, de verrader van Jezus. Een oudere verklaring zegt dat het getal dertien niet in het twaalftallige stelsel paste. En in de Egyptische kalender vormen vijf toegevoegde (ongeluks)dagen samen de dertiende maand, wat een ongelukkige periode was. Tja, om daarom nou geen Kamer 13 te maken in hotels?

Waarom hebben we oorlellen?
Echt hoor, de oorlel is het enige lichaamsdeel waarvan ik niet zou weten wat je ermee moet – oké, oorbellen dragen, maar dat zal vast niet helemaal de bedoeling zijn geweest. Na enig onderzoek (lang leve Willem Wever) heb ik ontdekt dat de oorlel inderdaad geen functie heeft. Vroeger wel, toen kon je er beter geluid door opvangen (en bewegen zodat je insecten weg kon houden???*), maar dat is weggeëvolueerd. Nu zijn dokters en wielrenners de enige mensen die er nog iets mee doen, maar ja, daar hoor ik niet bij.

* Dit is echt de eerste keer dat ik 3 vraagtekens typ, dus dat geeft wel aan hoeveel vragen dit oproept, toch?

Wat heb jij je altijd al afgevraagd?



The meaning of true knowledge is to 
know that you know nothing - Socrates


Misschien vind je dit ook leuk: