6 november 2014

Recept: Salade met peulvruchten en gegrilde aubergine

Als je me een jaar geleden had verteld dat ik ooit dit recept zou plaatsen, had ik je vierkant uitgelachen. Aubergine? Ik? Echt niet! Maar serieus, als je me toen had verteld dat gegrilde aubergine zo lekker was, was ik het eerder gaan eten. Maar beter laat dan nooit: deze heerlijke salade. Het mag dan al herfst zijn, maar het is nooit te laat voor salades! Deze variant met peulvruchten en aubergine is niet alleen heel gezond en gemakkelijk, maar ook superlekker. Op naar het recept dus!


Dit heb je nodig (voor 2 personen)
- Een paar blaadjes sla *
- 1 aubergine
- 1 blik linzen (uitlekgewicht 265 gram)
- 1 blik kikkererwten (uitlekgewicht 265 gram)
- 2 eetlepels zwarte olijf in ringetjes
- 10 cherrytomaatjes
- 50 gram blokjes feta/witte kaas
- Olijfolie
- Basilicum

* Is niet echt heel erg nodig voor de smaak of zo, maar ik vind het er persoonlijk altijd heel schattig uitzien, haha.


Zo maak je het
1. Verwarm de oven voor op 180 graden Celsius en vet de ovenschaal in met wat olijfolie (kan met een bakkwastje of gewoon een stuk keukenpapier of zo).
2. Was de aubergine en snijd hem in plakken. Doe de plakken in een kom met de uitgelekte kikkererwten en roer hier er een flinke scheut olijfolie en wat basilicum doorheen. 
3. Zet de ovenschaal 15 minuten in de voorverwarmde oven. Draai dan de plakjes aubergine om en schep de kikkererwten om. Voeg de feta toe en ook eventueel nog extra basilicum. Zet vervolgens nog 15 minuten in de oven.
4. Verwarm intussen de linzen in hun eigen vocht, halveer de cherrytomaatjes, was de sla en maak hiervan een bedje op twee borden.
5. Giet de linzen af en verdeel deze over de sla. Leg hierop de plakjes aubergine, de kikkererwten en feta. Garneer met de zwarte olijven en cherrytomaatjes. Eet smakelijk!


Eet jij in de herfst nog salades?

Heb jij een recept gemaakt van Muy Maaike? Stuur dan een foto op Twitter of via de mail, vind ik leuk!



When you cut that eggplant up and you roast it in the oven, your soul 
is in that food, and there's something about that that can never be made 
by a company that has three million employees - Mario Batali


Misschien vind je dit ook leuk: