4 januari 2014

Recept: Musharella

Ik houd van salades, ze zijn altijd goed! Als lunch, voorgerecht, hoofdgerecht, in de winter, in de zomer... Salades zijn heel gemakkelijk te maken, zijn vaak gezond en je kunt ze goed zelf aanpassen of verzinnen. Dit is één van mijn favoriete herfstsalades, hij is lekker vullend en de ingrediënten passen goed bij deze tijd van het jaar. De titel is een combinatie van mushrooms en mozzarella, maar daarnaast gaan er ook nog veel andere ingrediënten in! Hieronder deel ik het recept.



Wat heb je nodig? (voor 4 personen)
- 2 zakken gemengde sla (sla speciaal/krulsla melange)
- 1 bakje vegetarische spekreepjes - maar gewone kan natuurlijk ook
- 250 gram champignons
- Hazelnoten, ik gebruikte 65 gram (pijnboompitten kunnen overigens ook)
- 1 bol mozzarella
- Olijfolie
- Brood voor erbij

Aan de slag!
1. Halveer de hazelnoten en rooster ze in een droge koekenpan tot ze lichtbruin kleuren.
2. Was de champignons en snijd ze in kwarten.
3. Bak de champignons in een koekenpan in wat olijfolie, voeg na een paar minuten de spekreepjes toe (als je echte spek gebruikt moet de spek waarschijnlijk langer bakken).
4. Doe de sla ondertussen in een grote kom en roer er een scheutje olijfolie door om hem wat minder droog te maken (dressing vind ik verder niet echt passen bij dit recept).
5. Snijd de mozzarella in 8 plakken en grill deze in de oven in ongeveer 2 minuten. Ik had de oven toevallig al aanstaan voor het brood, maar anders kan het in principe ook wel gewoon een paar minuten in de magnetron.
6. Verdeel de sla, spekjes en champignons over 4 borden, leg daarop 2 plakjes gesmolten mozzarella en strooi de noten eroverheen. Het brood kun je er ook bij leggen of gewoon in stukjes in een mandje op tafel zetten.



Heel erg simpel, maar superlekker en het ziet er ook leuk uit! 


Don't just eat McDonald's, get something a bit better. Eat a salad. That's what fashion is. It's something that is a bit better - Vivienne Westwood