2 mei 2014

Recept: Salade met knoflookboontjes, citroensaus en rozemarijnbrood

Laat ik maar meteen met de deur in huis vallen: als je van salades houdt, moet je deze echt proberen! Ik ben zelf dol op citroen en knoflook en vond deze salade dan ook echt heerlijk. Samen met het nog warme rozemarijnbrood... Ahh. Maar goed, laat ik maar overgaan naar het recept!


Dit recept is voor 5 of 6 personen.

Voor de salade:
2 zakjes sla speciaal (totaal 250 gram)
Een zakje rucola (75 gram)
500 gram verse sperziebonen
1 teentje knoflook
Een blikje artisjokharten
Zwarte olijven
100 gram Grana Padano
Basilicum

Voor de citroensaus:
0,5 teentje knoflook
1 eetlepel honing
1 theelepel mosterd
1 citroen
0,9 deciliter olijfolie

Voor het brood:
Mix voor wit brood en de bijbehorende ingrediënten
Rozemarijn
100 gram Grana Padano


Bereiding:
1. Begin met het maken van het brood, omdat dit nog een hele tijd moet rijzen. Dit doe je volgens de aanwijzingen op de verpakking, alleen voeg je nog (verse) rozemarijn naar smaak toe. In mijn geval mixte ik broodmix met boter en water en liet ik dit een kwartiertje rijzen. Vervolgens verdeelde ik het in vier worsten, waar ik twee broodvlechten van maakte en die nogmaals liet rijzen. Zie de alleronderste foto! (Brood is één van de weinige dingen die ik uit een pakje maak, ik moet het écht eens helemaal zelf gaan doen.)
2. Dop de sperzieboontjes terwijl het brooddeeg rijst en kook deze ongeveer 5 minuten in water. En vergeet de oven niet voor te verwarmen!
3. Rasp de Grana Padano en verdeel 100 gram over de broden. Zet deze vervolgens op een met bakpapier beklede bakplaat in een voorverwarmde oven, weer volgens de aanwijzingen op de verpakking.
4. Nu het brood in de oven staat kun je echt met de salade beginnen! Doe een scheutje olie in een pan, pers hier een teentje knoflook boven uit en wok hierin de gekookte sperzieboontjes.
5. Rasp voor de dressing de schil van de citroen fijn en knijp de citroen uit. Snijd een half teentje knoflook in heel kleine stukjes. Doe de knoflook, honing, mosterd, citroenrasp, citroensap en olijfolie in een beker met deksel en schud het tot het een homogene saus is. Het recept van deze citroensaus komt uit het kookboek Vegalicious van Alice Hart. (Als we die saus niet over hadden gehad van een ander recept, zou deze salade helemaal niet ontstaan zijn, haha.)
6. Meng de sla en de rucola en verdeel dit over de borden. Versier de randen met de artisjokharten en wat zwarte olijven. Schep de knoflookboontjes in het midden en verdeel hierover de citroensaus en de rest van de Grana Padano. Knip er tot slot een beetje basilicum boven en snijd het nog warme brood in plakken. En GENIET!

Lijkt deze salade jou lekker?

PS. Mocht jullie iets op zijn gevallen aan de titel van het recept: ik was een beetje inspiratieloos, haha. Maar het recept zelf maakt dat gelukkig ruimschoots goed!




I made stupid decisions as a kid, or as a young 
adult, but I'm trying to be now, I'm trying to take this 
lemon and make lemonade - Kevin Mitnick


Misschien vind je dit ook leuk: