30 juli 2014

Boeken die perfect zijn voor de zomer

Veel mensen geven een gebrek aan tijd de schuld dat ze weinig lezen door het jaar heen, terwijl ze dat eigenlijk wel willen. Maar dat is nu geen excuus meer, want het is vakantie! Zelfs als je alweer terug bent van een reisje naar het buitenland, heb je nu vast wel tijd om lekker in de zon (of in de schaduw, zoals ik) te zitten met een luchtig zomers boek. In deze blogpost deel ik mijn aanraders! Misschien ken je ze al, maar voor hetzelfde geld heb je er nog nooit van gehoord. Eén ding staat vast: je hoeft je niet te vervelen deze zomer.

Ik kijk hier alsof ik net uit bed kom (wat misschien ook wel zo is), maar goed: lekker lezen in de hangmat. :)


Haar dag/Zijn jaar - Gayle Forman
Als Allyson aan het einde van haar georganiseerde tour door Europa op het punt staat om weer te vertrekken, neemt ze een wel heel spontane – en zeker voor haar zeer onverwachte – beslissing: ze plakt er nog even een dagje Parijs aan vast met de Hollandse Willem, die ze nauwelijks kent. Hij doopt haar prompt om tot 'Lulu', vernoemd naar een actrice uit de tijd van de stomme films, en zo wordt Allyson een heel ander persoon. Voor één dag, maar niet zomaar een dag. In tegenstelling tot de rest van de Europese steden, wordt ze op slag verliefd op Parijs... en op Willem. Maar na die ene dag en nacht is Willem ineens verdwenen. Allyson is weer gewoon Allyson, die in paniek uit Parijs vlucht en het hele gedoe het liefst wil vergeten. Maar in het jaar erna blijkt dat toch niet zo gemakkelijk.

Zijn jaar is het vervolg op Haar dag, maar dan vanuit het perspectief van de Hollandse Willem. Net als Allyson (Lulu voor hem) is Willem nogal onder de indruk van hun dag samen, maar door een vechtpartij is hij haar kwijt. Willem reist, na 2 jaar, terug naar Nederland, maar ook daar heeft hij niet veel mensen waar hij terecht kan. Hij voelt zich lusteloos en alleen en besluit om zijn Lulu te gaan zoeken, maar hij loopt haar keer op keer mis en belandt uiteindelijk, met een tussenstop bij zijn moeder in India, toch weer in Nederland. Zal hij zich altijd alleen blijven voelen of vindt hij Lulu (en zichzelf) toch nog terug?

Aangezien dit volgens mij de enige boeken zijn waar reizen een grote rol in speelt, ga ik hier maar even mee beginnen, haha, al zijn het (naar mijn mening) lang niet de beste boeken uit dit lijstje. Eigenlijk zijn het dus twee boeken, maar je kunt deel één niet lezen zonder deel twee, en ook niet andersom - ze zijn dan ook samen uitgegeven. Ik vond dit heerlijke boeken, vooral de eerste, ben blij dat ik ze mocht recenseren! Lees hier mijn recensie van Haar dag en hier mijn recensie van Zijn jaar.


The Rosie Project - Graeme Simsion
Het Rosie project - Graeme Simsion
De autistische Don Tillman doceert genetica aan de universiteit. Hij is superintelligent, kan geweldig koken en is op zoek naar een vrouw. Door zijn sociale onhandigheid is hij echter nooit verder gekomen dan een eerste date. Met behulp van een zestien pagina's tellende vragenlijst hoopt hij zijn perfecte partner te vinden. Dan komt Rosie Jarman in zijn leven: verre van perfect, maar wel intelligent en mooi. En ze is ook op zoek naar haar biologische vader - een zoektocht waarbij Don haar misschien zou kunnen helpen. Bron: LS Amsterdam

Dit is echt een geweldig boek! Hilarisch geschreven, en daarnaast zet het je een beetje aan het denken over autisme. Mocht je dit boek nog niet gelezen hebben: zeker doen! Ik het najaar komt het vervolg uit: Het Rosie effect. Waarom duurt dat nog zo lang?



Verkikkerd/Verslingerd - Lisette Jonkman
Verkikkerd - Lisette JonkmanLucy verheugt zich op een studententijd zonder haar ouders en hoogbegaafde zusje. Tot haar grote afschuw komt ze terecht op de campus van Enschede, in een huis vol nerds. Denk maar niet dat ze ook maar iets met haar huisgenoten te maken wil hebben! Vooral niet met die lange, blonde jongen die twee kamers verderop woont. Waar kent ze hem toch van? En waarom krijgt ze het zo warm van hem? Ze valt toch zeker niet op nerds… Bron: LS Amsterdam

Verslingerd - Lisette JonkmanIn Verslingerd is Lucy dus terug, nog steeds verkikkerd en bovendien eigenaresse van haar eigen beautyblog. Terwijl haar vriend Kikker een duet opneemt met de bekende bloedmooie zangeres Laura en Lucy zich daar steeds meer zorgen over maakt, heeft ze het ook steeds drukker met haar visagie-opleiding én haar blog. Ook in het leven van de andere bewonersvan Het Fort en Lucy's andere vrienden gebeurt een hoop. De eeneiige tweeling Anjo en Otto probeert een tv-ploeg wanhopig te overtuigen dat ze best interessant zijn voor een tv-show, vriendin Abby heeft een geheimzinnige nieuwe vriend en de relatie van Hermelien en Paladin is ook een beetje onzeker. Daarnaast is Lucy's zusje Marloes veranderd van een lieve verlegen nerd in een opstandige puber en liegt Groningse vriendin Merel de boel bij elkaar. Drie keer raden wie hen allemaal moet steunen? Juist ja.

Ik geloof dat ik al wel vaak genoeg gezegd heb dat ze boeken van Lisette Jonkman echt de leukste Nederlandse chicklits zijn, maar ik doe het gewoon nog een keer. Ik vond Verslingerd de beste tot nu toe, maar vóór je die leest moet je eerst Verkikkerd lezen. Oh, en als je nog tijd over hebt: lees Glazuur er dan ook nog even achteraan. Over Verslingerd schreef ik trouwens ook al een recensie.


Voor jou - Jojo Moyes
Louisa's wereld is klein. Ze werkt in een café om de hoek en woont nog bij haar ouders, en hoewel ze ergens wel weet dat haar vriend Patrick niet de liefde van haar leven is, passen ze goed genoeg bij elkaar. Lekker overzichtelijk. 
Wills wereld is ook klein. Vroeger had hij alles wat hij zich kon wensen, maar door een ongeluk zit hij in een rolstoel, verlamd vanaf zijn nek. Door de chronische pijn en zijn wanhoop ziet hij maar één uitweg. 
Wanneer Louisa haar baan kwijtraakt, gaat ze aan de slag als Wills verzorger, en het duurt niet lang voor de tegenpolen botsen. Als ze ontdekt wat Will voor ogen heeft, besluit Louisa alles op alles te zetten om hem van gedachten te doen veranderen. Maar hoe overtuig je iemand dat er nog zo veel avonturen te beleven zijn, als je zelf de wereld niet durft te ontdekken? Bron: De Fontein

De reden dat ik geen recensie over dit boek heb geschreven? Ik had er gewoon geen woorden voor. Voor jou is misschien niet zo luchtig als de rest van de boeken in dit rijtje, maar wel een echte aanrader. Als je je bedenkt dat ik bij het lezen van The Fault in Our Stars niet heb gehuild, is het best bijzonder dat ik bij dit boek wel een traantje heb gelaten. Gewoon lezen dit.


Zo word je verliefd - Cecelia Ahern
Wat doe je als je in korte tijd twee mensen tegenkomt die op het punt staan om zelfmoord te plegen? Het overkomt de drieëndertigjarige eigenaresse van een uitzendbureau, Christine – eerst ziet ze ene Simon een pistool tegen zijn hoofd zetten, en omdat ze van plan is om dat nooit meer te laten gebeuren, redt ze Adam wél als ze hem op de rand van de brug ziet staan. Ze sluiten een deal: als Christine hem op zijn verjaardag, twee weken na die dag, nog niet in heeft laten zien dat het leven de moeite waard is, maakt hij er alsnog een einde aan. En zo beginnen twee heftige weken, waarin Christine met behulp van haar heilige zelfhulpboeken probeert om Adam weer van het leven te laten houden, én intussen ook nog moet leren omgaan met haar verbitterde ex-man waar ze net van gescheiden is en haar schuldgevoel jegens Simon. Misschien heeft ze Adam wel net zo hard nodig als hij haar…

Moge duidelijk zijn dat ik fan ben van Cecelia Ahern - hoewel ik (nog) lang niet al haar boeken heb gelezen, vind ik de meeste die ik wel heb gelezen echt prachtig, en zo ook dit boek. Mijn recensie komt nog online op chicklit.nl, maar ik zal het vast even samenvatten: Zo word je verliefd is afwisselend hartverwarmend en hartverscheurend; een prachtig liefdesverhaal mét diepgang.


Geek Girl - Holly Smale
Harriet Manners weet best veel; zo weet ze dat een mens gemiddeld 15 keer per dag lacht, hommels niet kunnen lopen, en dolfijnen met één oog open slapen. Ze is geen nerd, maar een charmante allesweter - een geek, zeg maar. Er is alleen één ding waar ze absoluut niets van begrijpt: mode. Maar hier komt verandering in als ze op een dag wordt gecast als model en besluit dat dit dé kans is om van haar geeky imago af te komen. Terwijl ze in hilarische situaties belandt, komt ze erachter dat er niet bepaald een klik is met de modewereld. Maar kan ze nog teruggaan naar de oude Harriet die ze ooit was? Bron: Gottmer

Volgens mij is dit eigenlijk een kinderboek (wat waarschijnlijk verklaart dat hij zo makkelijk te lezen was in het Engels), maar het is dan wel het grappigste kinderboek ooit. Hardop lachen gegarandeerd! Er is ook een deel 2 en in het Engels volgens mij zelfs al een deel 3, maar die heb ik nog niet gelezen.


Zac & Mia - A.J. Betts
Zac is gewend dat de meeste patiënten op de afdeling oncologie volwassenen zijn. Maar als hij herstelt van een beenmergtransplantatie tegen leukemie, komt er ineens een jong meisje in de kamer naast hem. Mia is alles wat hij niet is: boos, fel en bovenal ontkennend. Ontkennend over het feit dat ze kanker heeft. Maar met getik en geklop op de muur, nachtelijke Facebookgesprekken en uiteindelijk ook bezoekjes, blijken ze het toch beter met elkaar te kunnen vinden dan ze dachten. Als Mia uit het ziekenhuis is wil ze het liefst vluchten van alles, maar misschien is bij Zac wel juist de plaats waar ze thuishoort... 

Dit is de meest recente recensie die ik plaatste. Ik vind de schrijfstijl van Zac & Mia geweldig en het boek heeft een goede balans tussen de zwaarte van het onderwerp en de nodige luchtigheid. Hij is niet zo dik, dus je kunt 'm mooi even tussendoor lezen!


Sophie Kinsella en Astrid Harrewijn
Tot slot ook nog even twee losse tips qua chicklitschrijfsters: van zowel Astrid Harrewijn als Sophie Kinsella zijn alle boeken hilarisch. Aangezien ik niet kan kiezen welke van hun boeken de beste zijn, mogen jullie dat lekker zelf doen en ze in gedachten toevoegen aan dit rijtje. Veel leesplezier! :)


Wat vind jij het perfecte boek voor de zomer? (Ik heb leestips nodig!)


There is a temperate zone in the mind, between luxurious indolence 
and exacting work; and it is to this region, just between laziness 
and labor, that summer reading belongs - Henry Ward Beecher


Misschien vind je dit ook leuk: