20 september 2014

Column: Er gebeuren vreemde dingen

Voor sommige mensen is het waarschijnlijk vrij herkenbaar: je kijkt op nu.nl omdat je op de hoogte wilt blijven van het belangrijke nieuws, maar eigenlijk vind je de rubriek 'Opmerkelijk' vele malen interessanter. Soms zijn de artikelen zo bizar dat je je vragen erover wel met iemand móet delen. Sommige mensen doen dat op Facebook, ik in deze column. Tja, verschil moet er zijn, hè.


Pas op mijn okselhaar!
"Een auto met vier passagiers is in het Amerikaanse Ada County over de kop gegaan nadat de bijrijder het okselhaar van de bestuurder in brand stak." Wait - WHAT?! Snel scande ik het artikel. Twee dingen vielen me op:
1. De bestuurder heeft een boete gekregen voor onverantwoordelijk rijgedrag. Huh? Waarom? Zijn okselhaar wordt in brand gezet en dan krijgt híj een boete voor z'n rijgedrag? Dat is net zoiets als wanneer ik iemand vergiftig met een koekje en diegene zou worden opgepakt vanwege het eten van het koekje. Amerika is raar. (En geen zorgen hoor, ik heb nog nooit iemand vergiftigd met een koekje. Geloof ik.)
2. Er mist iets aan het artikel. Wie, wat, waar, wanneer worden allemaal beantwoord, maar... Waaróm? Scheikundig experiment over de brandbaarheid van deo - ervan uitgaande dat de jongen dat op had? Uitschieten terwijl hij een sigaret wilde aansteken - ook al is het dan wel heel toevallig om onder iemands oksel te belanden? Of weet iemand nog een andere optie?

Ik wil patat!
"Een man in een gevangenis in het Belgische Luik is niet op een proces verschenen, omdat hij een maaltijd met friet niet wilde missen." Kijk, van Amerikanen verwachten we inmiddels vreemde dingen. Maar van Belgen? Ik weet wel dat België het land van de friet is, maar dit gaat toch wel erg ver. Ik stel me voor dat het ongeveer zo gegaan moet zijn:
Man: Ik heb een beetje een vreemde vraag: wilt u me woensdag vertegenwoordigen?
Advocaat (verbaasd): Komt u zelf niet dan?
Man: Nee, we eten friet.
Advocaat: Dus?
Man (stellig): Dus ik kom niet naar de rechtbank.
Advocaat (fronsend, lichtelijk geërgerd): Meneer, begrijpt u dat dit belangrijk is?
Man (jammerend als een klein meisje): Maar ik wil friet!
Advocaat: Maar meneer...
Man: IK WIL FRIET, begrijp je? Jij @${*|!]^.¥]=^...
Net als het prinsesje in het prentenboek Ik wil patat! dat ik vroeger las. (Alleen was het prinsesje 4 jaar en de man iets ouder. Klein detail.)

Ja, ik wil
"Twee bevriende Amsterdammers vroegen zich af of ze hun vriendschap konden laten vastleggen, zoals stellen hun relatie regelen met een geregistreerd partnerschap of door te trouwen." Op zich klinkt het heel mooi, zo'n goede vriendschap dat je het wil laten vastleggen - ware het niet dat ongeveer één derde van de huwelijken tegenwoordig strandt. En op de één of andere manier lijkt 'scheiden' in een vriendenrelatie me nog erger dan gewoon scheiden.
En dan nog iets... Hoe moet je het noemen? Een huweschap? Een vriendlijk? We zijn gevriend? En is het vreemdgaan als je ook met iemand anders bevriend bent? Zoveel vragen.
Eerst maar over tot de orde van de dag... Karolien, wil je met me trouwen eh... bevriend zijn?

Wat vond jij het vreemdste nieuws van de afgelopen week?



Nowadays, everybody wants to 
be weird - ASAP Rocky


Misschien vind je dit ook leuk: