18 juni 2014

Column: Dilemma’s van mijn innerlijke binnenhuisarchitecte

Hoewel het nog maar de vraag is of ik überhaupt een geschikte kamer kan vinden in Amsterdam, fantaseer ik al maanden (of, nou ja, jaren) over hoe mijn perfecte eigen plekje eruit zou moeten zien. Een 'Xenos-huisje'  was altijd mijn ideaal, maar nu het toch best dichtbij komt, weet ik het niet meer. Er zijn zoveel leuke dingen, I want them all!




Al jaren geleden begon het: als ik door de Action, Xenos of IKEA liep, viel mijn innerlijke binnenhuisarchitecte spontaan in katzwijm bij het zien van alle leuke meubelen, quotebordjes en andere decoraties. Dan riep ik tegen mijn moeder (of ander willekeurig persoon in de winkel): 'Kijk, als ik later op kamers ga, ga ik deze kopen!' Als ik al die dingen echt gekocht zou hebben, zou ik nu enorme schulden hebben. En, ook niet onbelangrijk, een opslagruimte van een hectare. Met honderden banken, kasten, lampen en andere dingen waar je er eigenlijk maar één van nodig hebt.

Dat is dus het probleem: ik zou het liefst elke week andere meubelen hebben. Ik kan gewoon niet kiezen tussen de verschillende stijlen. Aan de ene kant wil ik deze vrolijke placemats van Esprit, maar ik wil ook klassieke witte omdat dat neutraler is voor foodfoto’s. Ik wil  Ik wil heel veel dingen met quotes, maar ook weer niet. Want wat als ik die tekst zat word?
Zei ik dat ik elke week iets anders wilde? Ik bedoelde elke dag.

En mocht je eindelijk denken dat je dé perfecte bank, tafel, bed en decoraties hebt gevonden, sta je voor nog een probleem. Want… ze moeten ook nog bij elkaar passen. Oh ja. Maar dat is een detail. Toch? Dus schrik maar niet als jullie in mijn kamer een pimpelpaarse tafel met gele stippen naast een rode bank aantreffen. Ik heb mijn best gedaan.

Toch ga ik proberen om er wat beters van te maken – Pinterest zal mij over twee maanden wel verkiezen als Meest Verslaafde Gebruiker van de Zomer. Geld (en steun en tips) voor het onderzoek naar de aanschaf van nuttige en/of overbodige huiskameraccessoires kun je storten op Giro 020 tnv. Help Maaike aan een Interieur. Alvast bedankt!

Hoe ziet jouw perfecte kamer/huis eruit?

PS. Maar goed. Eerst maar eens een kamer zoeken. Wish me luck. Ik heb het nodig. (Mocht je nog een kamer in Amsterdam weten waarvan je denkt dat ik die misschien zou willen huren, plaats het vooral even in de comments!)



In a minimal interior, what you don't do is as 
important as what you do - Nate Berkus


Misschien vind je dit ook leuk: