8 juni 2014

In love with Barcelona: Fotoverslag deel II

Eergisteren plaatste ik al deel 1, en hier is nu ook eindelijk deel 2 van de foto's van mijn citytripje naar Barcelona afgelopen week! Ik ben inmiddels alweer helemaal gewend aan het normale Nederlandse ritme, maar dat neemt niet weg dat ik het liefst terug zou willen. Benieuwd wat ik op de dinsdag en woensdag heb gedaan? Kijk maar mee!


              Dinsdag
We begonnen de dinsdag in het oude centrum. Mijn moeder had gelezen over een leuk restaurantje waar je ook kon ontbijten, dus namen we 's ochtends de metro naar die wijk en hebben lekker lang ontbeten. Superknus!

Net als in wijk Gràcia zijn er ook in het oude centrum veel pleintjes met mooie gebouwen. Iets minder klein en dorps, maar nog steeds heel mooi en gezellig.

In het oude centrum is bijvoorbeeld ook de kathedraal, waar we ook even in gingen. Op de één of andere manier waren al mijn foto's van de kathedraal redelijk scheef - ik kan wel zeggen dat ik daar normaal nooit last van heb, maar dat is niet waar, haha.

Yay, pleintje! Hier zijn we een aantal keer teruggekomen. Er was ergens anders ook een pleintje waar allemaal kinderen aan het voetballen waren, heel schattig. :) (heb ik geen foto van)


Voor de lunch wilden we een leuk plekje zoeken waar je vegetarische tapas kon eten. Dat bleek nog een hele opgave! We bezochten de markt la Boqueria nog even en uiteindelijk belandden we alweer in El Raval. Op het plein voor het museum voor moderne kunst (als ik het me goed herinner) waren allemaal jongens aan het skaten, en wij zaten op een pleintje dat daaraan grensde. Echt een heel leuke sfeer! Overigens waren er sowieso heel veel mensen aan het skateboarden in Barcelona, terwijl je dat hier bijna nooit ziet. Afijn, we aten dus heel lang tapas en dronken sangria. Lekker dat het was! (er komt dus nog een hele blogpost met foto's van eten en restaurantjes en zo)

Toen we alle gezellige pleintjes, oude gebouwen en leuke kleine winkeltjes in het centrum wel zo'n beetje hadden gezien (we hadden eigenlijk een bepaalde route willen lopen, maar dat mislukte nogal), liepen we door naar de wijk Barcelonetta. Dit was vroeger een oude visserswijk en veel mensen vinden de sfeer heel leuk, maar wij vonden het nogal tegenvallen. Eigenlijk zag het er allemaal nogal hetzelfde uit, met hoge huizen en veel buitenhangende was.

Wat dan wel weer leuk is, is dat Barcelonetta aan het strand ligt. Oké, ik moet toegeven dat ik persoonlijk niet zo enthousiast word van het strand, maar je moet het natuurlijk wel even gezien hebben als je in Barcelona bent. We bleven er niet al te lang, want toen we aankwamen verdween de zon achter een wolk en hij bleef net zolang weg tot we weer verder liepen, haha.

De boulevard was overigens wel heel gezellig, superleuke strandtentjes en ook veel mensen aan het skateboarden. En kijk dan hoe knap dit zandkasteel is! (als je het nog zo kunt noemen)

Pleintje nummer 864165. Let vooral ook even op alle Catalaanse vlaggen die er hangen, die zag je echt overal! 's Avonds konden we niet echt een restaurant vinden waar we naar op zoek waren (leuke plek, licht eten omdat we nog vol zaten van de lunch), dus belandden we uiteindelijk weer bij het restaurant waar we de eerste avond ook hadden gegeten, haha. Daarna lekker door naar het hotel! (oké, en een ijsje tussendoor)

             Woensdag
Woensdagochtend was de eerste keer dat ik echt een ontbijtje nam zoals Spanjaarden dat ook doen. Oké, eigenlijk moet het met koffie, maar dat lust ik zeg maar echt niet. Het gaat vooral om de croissant, haha. Die daar overigens ook véél lekkerder zijn dan hier.

We haalden ook nog een heerlijk smoothie (ik heb nog nooit zoveel smoothies/sapjes op in een week, echt jeetje) en dronken die op bij de Arc de Triomf (ik vind het nog steeds raar om dat te zeggen en niet aan Parijs te denken). Ons hotel lag daar best dichtbij, maar dit was de eerste keer dat we er echt heen liepen.

We liepen door hetzelfde parkje (Parc de la Ciutadella) als zondag, maar dit keer was het een stuk rustiger en kwamen we ook van die schattige parkietjes tegen! (Spot jij de vierde? Eerst zagen wij ze ook over het hoofd, haha.) We hadden al eerder gemerkt dat er parkieten waren in Barcelona, maar meestal zaten ze verstoppertje te spelen in de palmbomen. Hier kon ik best dichtbij komen!

We liepen door naar het Palau de la Musica, een gebouw dat ik niet goed op de foto kreeg maar wel ontzettend mooi was.

Onderweg kwamen we een klein fruitwinkeltje tegen, waarvan er echt honderden zijn in Barcelona, en kochten we een halve kilo kersen. Echt heel leuk: bij het kraampjes hoorden een oudere meneer en mevrouw (wat er zo leuk is komt nu dus). Die vrouw had tweelingkersen om haar oren als oorbellen, net als iedereen waarschijnlijk als kind weleens deed. 'Es moda,' lachte ze. Lief! We aten de kersen samen op op een pleintje bij het Palau de la Musica. Eerste verse kersen dit jaar, denk ik!

Toen we weer terugliepen naar het centrum, zagen we dit marktgebouw, dat bekend is om het kleurige dak. Echt vrolijk! We gingen erin en kwamen erachter dat het wel heel erg leek op de markt waar we eerder die dag waren geweest... Bleek het gewoon dezelfde te zijn, haha! Toen waren we er aan de andere kant in en uit gegaan en vanaf daar kon je het dak niet zien. Oeps.

Het is heel slecht als ik nu zeg dat we alwéér in El Raval lunchten, hè? Maar goed, ik had over dit restaurant gelezen en wilde er heel graag naartoe. Ook een vegetarisch restaurant, iets chiquer dan de rest, maar ook leuk om een keer geweest te zijn.

's Middags deden we wat ik per se een keer wilde doen in Barcelona: expres verdwalen. Oké, dat heeft misschien wat uitleg nodig. Ik heb in het boek Haar dag gelezen dat Willem en Allyson gewoon bij een random metrostation uitstapten en gingen rondkijken op een plek waar je anders niet zou komen. Je raadt het al: dat wilde ik ook! We namen een metrolijn die we nog nooit hadden genomen en stapten uiteindelijk in een wijk vlakbij Gràcia uit. De sfeer op zich was niet zo bijzonder, maar er waren wel heel leuke winkeltjes en dit mooie gebouw, dat achteraf ook van Gaudí blijkt te zijn. In de volgende stad met metro's waar ik kom wil ik weer zoiets doen. (Dus wie neemt me mee naar Parijs?)

Guilty pleasure: CHURROS! Echt Spaans/Catalaans en natuurlijk moest ik die een keer halen. Inmiddels waren we doorgelopen naar Gràcia.

We namen de metro naar de Montjuïc, een berg vanaf waar je geweldige uitzicht hebt over Barcelona. Je kunt met een kabelbaantje helemaal naar de top, maar wij vonden dit wel genoeg. Ook heel mooi! Op de berg is van alles te doen, maar we hebben alleen even in een parkje gezeten en genoten van het uitzicht.

Daarna gingen we met de metro terug naar de oude stad, om souvenirs te kopen. We hadden al op veel plekken gezien dat er veel crêpes werden verkocht in Barcelona, dus vonden dat een goed laatste diner - als je het zo wel kunt noemen, haha. Weer op het gezellige pleintje waar al eerder in dit artikel een foto van staat.

Ons hotel had een dakterras inclusief zwembad(je), maar daar waren we nog niet eerder op geweest. Die avond waren we vrij vroeg terug in het hotel, dus gingen we nog even naar het dak. En oh, wat een magisch uitzicht op Barcelona bij nacht! Hadden we eigenlijk eerder moeten doen, haha.

              Donderdag
Dat we woensdag zo vroeg terug naar het hotel gingen, had helaas wel een minder leuke reden: donderdagochtend gingen we al vroeg (heel vroeg) met de metro naar het busstation, en dus met de bus terug naar vliegveld Reus.

Uitzicht vanuit het vliegtuig - we vlogen net boven de wolken, en met een beetje fantasie kun je er een sneeuwlandschap in zien. :) Maar dat was dus het einde van onze reis! Ik vind Barcelona een geweldige stad en we hebben echt heel erg genoten. We komen er zeker nog een keer terug!

Ben jij weleens in Barcelona geweest en zo ja, wat vond je er zo leuk aan? Of zou je er ooit heen willen?



Maybe every city has a unique sensibility, but we don't have names 
for what they are or haven't identified them all. We can't pinpoint 
exactly what makes each city's people unique yet - David Byrne


Misschien vind je dit ook leuk: