14 juni 2014

De leukste restaurantjes in Barcelona!

Als ik deze foodfoto's van Barcelona terugzie, loopt het water me alweer in de mond... Wat hebben we daar enorm lekker gegeten! Al na de eerste dag doopten we onze citytrip om tot 'culinair reisje' (omdat dat beter klinkt dan 'eetfestijn'). Wat ons betreft is Barcelona een paradijs voor vegetariërs en zelfs veganisten! Met een reisboekje, deze blogpost van de Groene Meisjes, tips op Twitter en gewoon lekker rondstruinen hebben we de gezelligste en heerlijkste restaurantjes van Barcelona gevonden, en die deel ik graag me jullie. Kijk je mee? :) (Lezen met honger is voor eigen risico.)


Wijk 'Gràcia'
De wijk Gràcia is met stip onze favoriete wijk in Barcelona, niet alleen qua sfeer, maar ook qua restaurantjes. Er zitten enorm veel vegetarische dingen en zelfs een winkel met veganistisch gebak (waar wij niet geweest zijn, maar mocht je er wel heen willen: hij heet 'VegetArt Cuina Vegana' en ligt aan de Carrer del Torrent de l'Olla 138). Als je er rondloopt kom je ontzettend veel leuke dingen tegen en als ik terugga naar Barcelona ga ik hier waarschijnlijk elke dag eten (er is een winkel met alleen maar wraps - ik bedoel... je snapt me), maar voor nu zet ik alleen even de dingen op een rijtje waar we ook daadwerkelijk zijn geweest!

Quinoa Bar





Travessera de Gracia 203

Op Twitter kreeg ik de tip om dit vegetarische restaurant te bezoeken. En het is zeker de moeite waard! Het is een schattig restaurantje met slechts een paar tafeltjes en je eten wordt heel zorgvuldig bereid (we hebben kunnen toekijken hoe een jongen 10 minuten over onze prachtige salades deed). Daarnaast is het echt enorm lekker en zijn de meeste dingen veganistisch. Ik had uitgerekend één van de weinige salades die dat niet was, door de feta, maar de Crema Catalana was het wel! Als voorgerecht hadden we heerlijke tapenade en we dronken smoothies. Nog iets heel leuks: het restaurantje was heel erg goedkoop. Zeker een aanrader!


Granja & Chocolatería La Nena





Carrer de Ramón y Cajal 36

Bij deze chocolaterie heb ik ongetwijfeld één van de meest ongezonde dingen van de hele reis op, maar ook één van de lekkerste. (Bovenstaande cake en een soort heel dikke chocolademelk.) Maar niet alleen het eten, maar ook de sfeer is heel prettig. Op de deur hangt een bordje met 'We hebben geen WiFi, praat maar met elkaar.' en op de planken langs de wanden staan spelletjes die je gewoon kunt pakken, zoals Monopoly. Je kunt hier echt uren doorbrengen!


The dog is hot (ook in El Raval!)



Carrer de l'Or 8 (Gràcia)
Calle Joaquín Costa 47 (El Raval)

Ooit een vegetarische hotdog gezien? Ik niet. Tot nu dan! Bij The dog is hot hebben ze niet alleen gewone hotdogs, maar ook van tofu. Kies wat je daar nog bij wilt (in mijn geval rucola, ricotta en zongedroogde tomaatjes) et voilà! Superleuk.


Wijk 'El Raval'
Veggie Garden





Carrer dels Àngels 3

Veggie Garden is het restaurant waar we twee keer geweest zijn. Jup, zo lekker was het! Oké, het was niet helemaal de bedoeling, maar het was zeker niet erg. Op het terras is de sfeer niet zo bijzonder, maar binnen is het restaurant superkleurrijk en bovendien was het eten hier ook heerlijk. Knoflookbrood, smoothies, Indiase (/Nepalese) thali, tofuburger met hummus (niet op de foto), vegan appelcrumble en vegan carrotcake... Heb ik je al overtuigd? Ook Veggie Garden is bovendien heel goedkoop.


Teresa Carles




Carrer de Jovellanos 2

Het wederom vegetarische restaurant Teresa Carles is het meest chique (en daarmee ook het duurste, maar zeker niet écht duur) restaurant waar we hebben gegeten in Barcelona. De oprichtster is tevens kookboekenschrijfster en opende al eerder een restaurant in het Catalaanse Lleida en nu zit er dus ook één in Barcelona. Het waren dan ook wel erg speciale gerechten! Een salade met witlof, bietjes en sinaasappel, een salade van zeewier (eerste keer dat ik dat at) en geweldige gefrituurde (denk ik) tofu en een chocoladelavacakeje. En natuurlijk ook een smoothie! Die kun je echt overal krijgen in Barcelona.


Kino Tapas Bar




Carrer Ferlandina 21

Hoewel ze vrijwel overal tapas hebben, bleek een perfect restaurantje vinden nog een hele opgave. Maar we hebben het gevonden! Met uitzicht op een pleintje waar allemaal jongens aan het skaten zijn ligt Kino Tapas Bar, een gezellig terrasje. Zon, sangria, hummus, tortilla española, tomatenbrood, gegrilde pepertjes en patatas bravas, wat wil je nog meer? Veel vegetarische tapas en ook prima betaalbaar!


Wijk 'Barrio Gótico'
Bliss




Plaça de Sant Just 4B

In het oude centrum zit Bliss, waar volgens ons Barcelonaboekje de echte locals komen ontbijten. Dar moesten wij ons natuurlijk ook maar eens onder begeven! (ook al deden we dat eigenlijk al de helft van de tijd door zoveel in Gràcia rond te lopen) Ik at yoghurt met heerlijk krokante muesli, honing en aardbeien en mijn moeder had de lekkerste croissant die ik ooit op heb, met appel erin. (Uiteraard ga ik die proberen na te maken met een eigen draai.) Heel leuk om hier eens te ontbijten!

Tot zover alle gezellige plekjes en heerlijke gerechten! Wat is jouw favoriete restaurantje in Barcelona, als je er ooit geweest bent?



For me to go to a restaurant and eat something that is 
not only good, but totally new, is a double thrill. Double 
the enjoyment - Ferran Adria


Misschien vind je dit ook leuk: