4 juni 2014

Maandoverzicht mei: Artikelen op andere sites

Het is alweer een paar dagen juni (even heel cliché: de tijd gaat zó snel!), maar ik wilde jullie toch dit overzichtje niet onthouden. Ik schreef deze maand vier artikelen voor andere sites en naast alle andere artikelen op mijn blog zijn die natuurlijk ook de moeite waar om te lezen! :) (vooral als je van boeken houdt)
Column: Boeken in alle hoeken
Toen ik van het boekenfestijn hoorde, wist ik het meteen: daar moest ik heen! Dé plek waar iedereen die van boeken houdt, samenkomt. Het concept: goedkope boeken. Véél goedkope boeken, welteverstaan. Dus ach, wat maakte het uit dat de extra editie in Utrecht vlak voor mijn examens was? Ik had er de hele dag al heel veel zin in en hoewel ik verregend was en mijn fiets met een lekke band achterliet op het station in mijn dorp, zat ik blij in de trein. Boeken, here I come!

Lees de hele column (/verslag van het Boekenfestijn)



Verslag: Boekpresentatie Zwart Wit van Gillian King
Afgelopen donderdag, 15 mei, vond de boekpresentatie van Gillian King's vierde boek plaats in de prachtige boekhandel Paagman in Den Haag, tevens de stad waar het boek zich afspeelt. En aan de kleding van de gasten kon je al zien wat de titel is: Zwart Wit! Chicklit.nl was er natuurlijk bij!

Het grootste deel van de zaal paste qua kleding perfect bij de cover van het boek en Gillian zorgde zelf voor het rode accent. Na twee inleidende praatjes van Uitgeverij Zomer & Keuning nam de schrijfster zelf het woord, die een verhaal begon over het ontstaan van haar boek, doorspekt met hilarische opmerkingen. ‘Ik ben wel een beetje zenuwachtig,’ verklaarde ze meteen al. ‘Ik had misschien toch een wijntje meer moeten drinken.’

Lees het hele verslag



Boekrecensie: Haar dag - Gayle Forman
Als Allyson aan het einde van haar georganiseerde tour door Europa op het punt staat om weer te vertrekken, neemt ze een wel heel spontane – en zeker voor haar zeer onverwachte – beslissing: ze plakt er nog even een dagje Parijs aan vast met de Hollandse Willem, die ze nauwelijks kent. Hij doopt haar prompt om tot 'Lulu', vernoemd naar een actrice uit de tijd van de stomme films, en zo wordt Allyson een heel ander persoon. Voor één dag, maar niet zomaar een dag. In tegenstelling tot de rest van de Europese steden, wordt ze op slag verliefd op Parijs... en op Willem. Maar na die ene dag en nacht is Willem ineens verdwenen. Allyson is weer gewoon Allyson, die in paniek uit Parijs vlucht en het hele gedoe het liefst wil vergeten. Maar in het jaar erna (waar je ook over leest, in tegenstelling tot wat de titel suggereert), waarin ze gaat studeren, blijkt dat toch niet zo gemakkelijk. Zijn Willem en Lulu voorgoed uit haar leven verdwenen? Allyson hoopt van niet en begint aan haar pogingen om ze terug te vinden. Nu maar hopen dat die pogingen voldoende zijn…

Lees de hele recensie



Boekrecensie: Zijn jaar - Gayle Forman
Zijn jaar is het vervolg op Haar dag, maar dan vanuit het perspectief van de Hollandse Willem. Je kunt deel één niet lezen zonder deel twee, en ook niet andersom! Net als Allyson (Lulu voor hem) is Willem nogal onder de indruk van hun dag samen, maar door een vechtpartij is hij haar kwijt. In Haar dag konden we al lezen wat Allyson deed in het jaar dat volgde, en nu weten we het ook van Willem. Hij reist, na 2 jaar, terug naar Nederland, maar ook daar heeft hij niet veel mensen waar hij terecht kan – zijn vader is overleden en zijn moeder is naar India vertrokken. Hij voelt zich lusteloos en alleen en besluit om zijn Lulu te gaan zoeken. Hij gaat zelfs zo ver dat hij haar achterna reist naar Mexico, maar een meisje vinden waarvan je niet eens een echte naam weet blijkt zo gemakkelijk nog niet... Hij loopt haar keer op keer mis en belandt uiteindelijk, met een tussenstop bij zijn moeder in India, toch weer in Nederland, waar hij zich weer bij een toneelgroep aansluit. Zal hij zich altijd alleen blijven voelen of vindt hij Lulu (en zichzelf) toch nog terug?

Lees de hele recensie


Boekrecensie: De kunst van het bakken - Delia Smith (video!)
In deze videorecensie test Chicklit.nl het kookboek De kunst van het bakken van Delia Smith. Maaike waagde zich aan het maken van Sinaasappelcurd-vlindercakejes! (Waarschuwing: ik was snipverkouden tijdens het opnemen van de voice-over.)

Bekijk hier de videorecensie (met het recept voor de cupcakes!)





When you're writing, it's as if you're within a 
kind of closed world  - Michael Ondaatje



Misschien vind je dit ook leuk: