29 augustus 2014

Recensie: De laatste liefdesbrief - Jojo Moyes

Nadat ik bij het lezen van Moyes’ boek Voor jou wat tranen had gelaten, was ik erg benieuwd naar haar andere romans. Toen ik dit boek in de bieb zag staan, moest ik ‘m dan ook gewoon meenemen – al was het alleen maar voor de mooie omslag én het feit dat er liefdesbrieven in voorkomen! Als je benieuwd bent naar mijn mening, lees dan snel verder.

De laatste liefdesbrief

Ellie werkt bij de krant, maar het afgelopen jaar zijn haar stukken steeds slechter geworden. De reden? Haar relatie met John vreet al haar energie op. Ze analyseert al zijn korte sms’jes tot ze erbij neervalt en denkt de hele tijd aan hem. Het enige probleem is dat John een vrouw heeft... Als Ellie een mysterieuze liefdesbrief vindt uit 1960, trekt dat meteen haar aandacht. Samen met archiefjongen Rory gaat ze op zoek naar meer – haar carrière hangt hier immers vanaf.
De brieven uit 1960 zijn gericht aan Jennifer Stirling. Jennifer leidt het leventje van een echte luxepaardje: haar man verdient het geld en betaalt daarmee ook een huishoudster, zodat zij zich kan bezighouden met het organiseren van feestjes. Maar dan is Jennifer betrokken bij een auto-ongeluk en raakt ze haar geheugen kwijt. Na het ongeluk heeft ze constant het idee dat ze ergens anders thuishoort, en dat wordt alleen maar versterkt als ze liefdesbrieven gericht aan zichzelf vindt. Wie was haar minnaar? Leeft hij nog? En, het belangrijkste: zien ze elkaar ooit nog terug?

Dat het twee verschillende verhalen zijn die zich afspelen in nog meer verschillende tijden, zorgde ervoor dat ik er wat moeilijk inkwam. Het boek start met een stukje over Ellie, terwijl ze daarna een hele tijd niet meer te zien is, en ook de jaren ’60-stukjes zijn niet bepaald chronologisch. In het begin is het dus wel even puzzelen! Meer naar het einde toe mengen beide verhalen zich wel meer. Ik vind het op zich een pluspunt dat er twee hoofdpersonages zijn in verschillende tijden, zeker als die zich op een gegeven moment mengen, maar het eerste deel is dus wel even verwarrend. Daarnaast heb je op de helft van het boek al een momentje dat je denkt dat de grote vraag, die eigenlijk tot het einde bewaard had moeten worden, al beantwoord is (terwijl dat achteraf reuze mee blijkt te vallen). De opbouw had wat mij betreft dus iets sterker gekund.

Hoewel ik moet zeggen dat ik me in beide personages niet heel goed kon inleven, zijn ze toch heel realistisch beschreven. De schrijfstijl vond ik trouwens sowieso heel fijn. Ik kan het niet zo goed uitleggen, maar ik vind de schrijfstijl een bepaalde magie bevatten die mooi past bij de cover van het boek, en de romantiek van het verhaal, dat (in tegenstelling tot hoe het klinkt) totaal niet oppervlakkig is. Ik moet wel zeggen dat ik de verhaallijn van Jennifer vele malen beter vond dan die van Ellie. Tja, de magie van het verleden, haha.
Toch vond ik het boek ook niet zo ontroerend als Voor jou, misschien omdat ik hier meer van verwachtte. Of, nou ja, omdat het einde hier iets blijer is. Dat boek zou ik dus eerder aanraden, maar ook dit is wel een mooie roman. Niet een boek dat je absoluut moet lezen, maar wel zeker leuk als je wat tijd over hebt.

Dat was een goed einde van mijn recensie geweest, maar er mist nog iets. Ik moet namelijk nog één kritiekpunt opnoemen, alleen ik weet niet of dat mis is gegaan bij het schrijven zelf of bij de vertaling, vandaar dat ik het even apart wil noemen. Rory, de jongen die Ellie helpt met het zoeken van de brieven, heeft in de laatste scène ineens EEN ANDERE NAAM. Ik bedoel: hoe dan?! Ik heb dit al eens eerder gehad bij een ander boek, alleen veranderde er toen slechts één letter, terwijl dat er nu wel iets meer zijn, namelijk van Rory naar Ruaridh. Dus eh, bereid je er mentaal op voor als je dit boek vertaald gaat lezen, anders beïnvloedt het je mening misschien een beetje. En niet op een goede manier.

Heb jij weleens een liefdesbrief ontvangen?


Nothing great in the world was accomplished without
 passion - Georg Wilhelm Friedrich Hegel


Misschien vind je dit ook leuk: