23 augustus 2014

Recept: Mijn favoriete gekruide aardappeltjes uit de oven

Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar persoonlijk krijg ik van een foto van perfecte gebakken aardappeltjes net zoveel trek als van een foto van een chocoladetaart. Je kunt aardappelen natuurlijk gewoon gekookt en met jus eten, maar gebakken hebben ze veel meer smaak! Bovendien is het minstens net zo makkelijk - tijd om mijn favoriete recept te delen dus. Een tijdje geleden probeerde ik deze kruidencombinatie uit en sindsdien wil ik niets anders meer!


Op het boodschappenlijstje: * 
± 750 gram pommes rouges (maar het kan natuurlijk ook met gewone aardappelen) 
40 à 50 ml olijfolie
1 el paprikapoeder
2 el verse rozemarijnnaaldjes
2 teentjes knoflook
1 el zeezout

* Dit recept is voor 3 à 4 personen, maar als je het als bijgerecht serveert, kun je het ook met meer mensen eten

Tijd om te beginnen!
1. Verwarm de oven voor op 210 graden Celsius.
2. Was de aardappelen goed, je gaat ze namelijk niet schillen. Snijd de pommes rouges nu doormidden en snijd elke helft in zo'n 3 partjes. Als je grotere aardappelen gebruikt, kun je waarschijnlijk meer partjes uit een aardappel halen.
3. Doe de partjes in een grote kom en schep de olijfolie erdoorheen. Voeg ook het paprikapoeder, de rozemarijnnaaldjes en het zeezout toe en pers de knoflook erboven uit. Roer dit alles goed om.
4. Verdeel de gekruide partjes over een met bakpapier beklede bakplaat en zet deze 30 minuten in de oven. Als je ze extra knapperig wil, laat ze dan 10 minuutjes langer staan.
5. Eet smakelijk! Ze zijn het lekkerst al ze net uit de oven komen, met bijvoorbeeld een beetje aïoli of citroenmayonaise. Of gewoon lekker puur natuur! 



Ben jij ook zo dol op gebakken aardappeltjes?



My idea of heaven is a great big baked potato and 
someone to share it with - Oprah Winfrey


Misschien vind je dit ook leuk: