17 augustus 2014

Recensie: Makkelijk - Tammara Webber

Een tijdje geleden zat er ineens een mailtje van Marieke in mijn inbox. Ik had een gesigneerd exemplaar van Makkelijk gewonnen, yay! Want wat is er nu leuker dan boeken winnen? Tammara schreef erin: be full of contradictions. Ik was meteen benieuwd naar deze 'new adult' (18-25 jaar) en las het boek al een paar weken geleden, en nu is de recensie eindelijk aan de beurt. Ben jij benieuwd wat ik van deze new adult vind? Lees dan snel verder!


Jacqueline heeft Lucas nog nooit gezien, maar vanaf het moment dat ze na een Halloweenfeest bijna wordt verkracht op een parkeerplaats en de mysterieuze Lucas haar redt, lijkt hij werkelijk overal te verschijnen, van de collegezaal tot de zelfverdedigingsles. Jacqueline is net gedumpt na een relatie van drie jaar met Kennedy en haar vriendinnen vinden dat ze wel een jongen 'op afroep' kan gebruiken, dus wordt Operatie BadBoy in het leven geroepen. Maar terwijl Jacqueline steeds meer niet in scène gezette gevoelens voor Lucas krijgt en erachter probeert te komen wat hij allemaal verbergt, heeft ze ook steeds meer mailcontact met bijlesleraar Landon, die op het digitale papier óók wel heel leuk is. Wat moet ze daar nou weer mee?

Dit is  typisch zo’n boek waarvan ik heel veel minpunten kan opnoemen, maar dat tóch echt heel goed is. Het boek is ondanks Jacqueline’s angst vanwege de verkrachting namelijk wel erg oppervlakkig (met een iets te hoog gehalte aan zoenscènes) en de omgeving wordt zo weinig beschreven dat ik Jacqueline niet eens voor me kan zien in mijn hoofd. Zo kan ik nog wel een paar kleine dingen opnoemen, maar zoals ik al zei: toch kun je niet stoppen met lezen. De schrijfstijl is lekker vlot en de aantrekkingskracht spat ervan af. Je kunt je ontzettend goed inleven in Jacqueline, en dat gebeurt dan ook. In het laatste deel zit overigens wél heel veel spanning en diepgang, wat ik heel mooi vond. Dat had van mij wel eerder mogen komen!. Dus ik zou zeggen: stoor je vooral niet aan de dingen die beter hadden gekund, maar laat je vooral gewoon lekker meeslepen in het verhaal! En geniet ervan, want ik waarschuw je: voor je het weet is het uit. Helaas.

Zou jij Makkelijk willen lezen?



I feel free and strong. If I were not a reader of 
books I could not feel this way - Walter Tevis


Misschien vind je dit ook leuk: