31 augustus 2014

The twelve tag

Het is weer tijd voor een tag! Dit keer heb ik hem niet zelf bedacht, maar ben ik getagd door Audrey voor haar 'twelve tag'. Zoals je waarschijnlijk al wel verwachtte, zijn dit twaalf vragen... over het jaar dat je twaalf was! Dat is voor mij inmiddels vijf jaar geleden, wat niet zo heel lang is, maar toch genoeg tijd om te veranderen. Best lastig om je al die dingen te herinneren! Maar het is gelukt, dus als je benieuwd bent naar mijn puberhersenspinsels en oude foto's, lees dan snel verder. :)


1. Hoe zag je leven eruit toen je 12 was?
Omdat ik een klas oversloeg op de basisschool, ging ik op mijn elfde al naar de (vwo-)brugklas. Dat betekent dat mijn twaalfde bestond uit een half jaar brugklas en een halfjaar tweede klas. Ik woonde gewoon in het huis waar mijn ouders nu nog steeds wonen (en ik ook half), en behalve naar school gaan deed ik volgens mij niet iets vermeldenswaardigs.

2. En hoe zag jij er zelf uit?
Nou eh, zo dus! Dit is volgens mij mijn eerste schoolfoto van de
middelbare school, en aangezien die bij ons altijd ergens in de tweede helft van het schooljaar werden genomen, was ik hier waarschijnlijk twaalf. Kan ook zijn dat ie van groep 8 was, maar ik neem aan dat ik van mijn elfde naar mijn twaalfde niet heel veel veranderde, haha. Wat me vooral opvalt aan de foto's die ik heb gevonden, is dat ik echt veel korter haar had! Verder had ik nog geen beugel gehad, dus liep ik rond met schots en scheve tanden. Ik droeg volgens mij altijd een spijkerbroek met een willekeurig gekleurd T-shirt van de Sting en een zwart of grijs vest (te zien op de eerstvolgende foto). Achteraf heel saai, maar dat vond ik toen helemaal niet - die shirts waren immers gekleurd, toch? Ook begon ik te ontdekken dat er make-up bestond: op een foto van mijn twaalfde verjaardag zit ik helemaal onder de poederfoundation en oogschaduw. Ik dacht dat het niet opviel, maar op de foto's later zag je het toch beter dan verwacht... En ik heb ook een foto gevonden van mezelf met pikzwarte oogschaduw. Maar naar school dragen? Echt niet! (Op beide foto's staan trouwens ook andere mensen, dus die wil ik niet zomaar op internet zetten - wat ik stiekem niet heel erg vind, haha.)

3. Wat waren je hobby’s?
Ik vond schrijven toen al leuk. Verder was ik compleet verslaafd aan het Huis Anubis, waar ik sites over maakte op EveryOneWeb. Ik was ook uren bezig met het bewerken van foto's van die acteurs. Eigenlijk was dat ook al een soort van (fan)blog! Oh, en nog een verslaving, die ik jarenlang heb gehad: goSupermodel. Zo'n meisjessite met modellen die je aan kunt kleden, fora waar je kunt chatten; je kent het wel, haha. Ik was zo verslaafd dat ik later zelfs allemaal belangrijke functies heb gehad daar en zo, maar dat terzijde. Sporten deed ik toen al niet meer, niets voor mij. Tekenen deed ik volgens mij ook nog wel, ik had tekenplusles op school. En natuurlijk lezen!

4. Op wie was je verliefd?
Pfoe, dat weet ik echt niet, volgens mij was ik daar niet echt mee bezig, haha. Alhoewel ik vast wel wat tv-personages of jongens uit mijn klas leuk zal hebben gevonden.

5. Wie waren je vrienden (en heb je nog contact met ze)?
Ik heb in de eerste klas volgens mij heel veel verschillende vriendinnetjes gehad, allemaal maar een paar maanden, dus echt goede vriendinnen waren het niet. In de tweede waren er wel twee meisjes die ik als best goede vriendinnen beschouwde, maar dat bleek ook niet voor heel lang. Met een paar mensen heb ik in de laatste klas nog contact gehad, maar ik verwacht niet dat ik ze nu nog vaak blijf zien.

6. Welke boeken las je?
Geen heel leuk antwoord, maar ik weet het echt niet meer. Ik weet nog wel een aantal boeken die ik vroeger heb gelezen, maar ik heb geen idee hoe oud ik toen was. Ik vind het heel moeilijk om me te herinneren wat er precies in welk jaar was, haha.Volgens mij heb ik mijn boekbespreking een keer over een boek van Maren Stoffels gedaan, Carry Slee zal ik vast ook wel gehad hebben, en Francine Oomen... Ik weet in ieder geval wel dat ik toen al heel veel las!

7. Naar welke muziek luisterde je?
Op een gegeven moment had ik contact met een paar meiden die heel goed bijhielden welke liedjes er in de Top 40 stonden. Als ik een keer een naam van een liedje vroeg, keken ze me heel raar aan omdat ik dat niet wist, haha. Een eigen muzieksmaak had ik volgens mij nog niet echt, ik luisterde gewoon naar de radio en zo.

8. Wat waren je favoriete tv-programma’s?
Dat hebben jullie net al kunnen lezen: het Huis Anubis! Volgens mij was ik er eigenlijk al te oud voor, haha, maar daar was ik zo'n fan van dat ik er dus sites over maakte, maar ook kon ik er uren over praten en schrijven en naar kijken, en ik kreeg het zelfs als surprise. Het was bijna een ongezonde obsessie... Oh, en volgens mij keek ik ook wel naar Disney Channel.

9. Wat was je rol in de afscheidsmusical van groep 8?
Ik deed de musical dus al toen ik 11 was, maar daarom geen minder leuke vraag! Onze musical heette NIZNO en ik had best een grote rol. Volgens mij heette ik Lizan of zo, ik was een belangrijke vergadermevrouw. Ik vond het heel eng, maar ook superleuk! Op de foto rechts zie je hoe ik eruit zag: haren in een strakke staart, mijn meest volwassen oorbellen in (zilveren ringen), een véél te groot blazertje en volgens mij ook zwarte kleine hakjes, die ik van iemand moest lenen omdat ik ze zelf niet had. Overigens ging tijdens de musical mijn kleine knalroze mobieltje (dat ik op mijn elfde verjaardag had gekregen) keihard af. Oeps.

10. Schrijf een zin (of fragment) uit je dagboek over.
Hahaha, echt een geweldige vraag dit, wat heb ik gelachen! En dan heb ik nog lang niet alles gelezen, want ik heb echt heel veel geschreven in dat jaar. Eigenlijk zijn alle stukjes heel hilarisch, maar ik moest toch kiezen. Hierbij dus een stukje uit mijn Huis Anubis-dagboek:

Eind vd. middag naar de tandarts. Zaaaaii!! Fluor is zó goor!! Thuis zei ik dat ik het absolúut niet zou doen, maar 't moest toch. Viel 'm heeeel klein beetje mee. xD Naar de tandarts gaan is sowieso tijdverspilling.... Trouwens.... als ik in het nieuwe jaar niet al mijn tanden heb gewisseld (nog maar 1) moet ik 'm laten trekken!! Grr.... Écht niet!! :@

Zoals je ziet was ik nogal verslaafd aan uitroeptekens en smileys en was ik nogal een puber. Die tand heb ik overigens nooit hoeven laten trekken.

11. Wat waren je toekomstdromen?
Wat dat betreft ben ik niet veel veranderd: ik wilde schrijfster worden.

12.  Hoe zag je schooltas eruit?
Van 'Sinterklaas' had ik een zwart met wit gebloemde rugzak gekregen, speciaal voor de middelbare school. Helaas vond ik die niet echt mooi, dus ik heb eerst een tijdje met een gratis plastic exemplaar gelopen, en toen die op een gegeven moment kapot was, kocht ik een zwarte schoudertas. Opvallen was tenslotte uit den boze, haha.

En dat was alweer de laatste vraag van deze leuke tag! Ik tag hierbij Judith, Angela en Marlot. En als jij 'm nou ook wil doen, plaats dan even een linkje in de comments en dan bekijk ik 'm natuurlijk! Weet jij nog veel van toen je twaalf was?


We never really grow up, we only learn how 
to act in public - Bryan White


Misschien vind je dit ook leuk: