8 oktober 2014

5 dingen die je je altijd al afvroeg

Op een normale dag komen er tientallen vragen in je hoofd op. Sommige zijn relevant en die stel je dan ook aan iemand (of aan Google), sommige zijn heel dom en die vergeet je meteen weer, en andere zijn vooral erg random, maar blijven toch terugkomen. Waarom heet pindakaas geen pindaboter? Kunnen vissen ook dorst krijgen? Ik ben vast niet de enige die zich weleens zulke dingen afvraagt. Toch? Maar vandaag is de dag dat al je vragen beantwoord zullen worden, en wel in deze blogpost! (Nou ja... 5 dan.)


Waarom komen de beste ideeën onder de douche?
“Bijna driekwart van de mensen krijgt onder de douche de beste ideeën of weet er een probleem op te lossen. Met name jongeren raken geïnspireerd onder de douche: eén op de vijf springt dan ook onder de douche zodra er inspiratie nodig is. De helft van de jongeren vindt de douche de ideale plek om het hoofd helder te krijgen.” Herken jij je hierin? Ik in ieder geval wel! Hoewel ik moet zeggen dat ik de beste inspiratie nog altijd in bed krijg (daar typ ik regelmatig complete blogposts of schoolopdrachten), maar de douche is ook een erg fijne plek voor ideeën. Maar waardoor komt dat nou?
Het antwoord is erg simpel: als je iets monotoons doet waarbij je helemaal tot rust komt, krijg je eerder creatieve ideeën. Door deze handelingen ga je namelijk over op de automatische piloot, en daardoor kan je brein zich ergens anders mee bezig houden. Je brein is dan eigenlijk actiever dan wanneer je ergens op gefocust bent!
(Quick note: dit is ook meteen het antwoord op de vraag: “Waarom vergeet ik zo vaak of ik mijn haren al heb gewassen of niet?”)
Bron 1, Bron 2

Waarom heet pindakaas geen pindaboter?
In het Engels heet pindakaas peanut butter, maar waarom is die vertaling dan zo krom? Ik eet het elke dag, maar heb geen idee wat het antwoord is. Eigenlijk een schande! Dus heb ik het opgezocht en het antwoord luidt: toen peanut butter in 1948 in Nederland op de markt kwam, mocht dat niet onder de naam "pindaboter" gebeuren. "boter" was namelijk speciaal vastgelegd voor échte roomboter om verwarring met margarine te voorkomen. "kaas" werd gekozen toen het product werd vergeleken met leverkaas, het enige andere broodbeleg met “kaas” in de naam en niet in het product. 
Ik heb ook maar meteen opgezocht hoe leverkaas dan aan zijn naam is gekomen: de ‘kaas’ in dat woord slaat op de snijbaarheid.

Hoe oud is Sinterklaas nu écht?
Als je aan een kind vraagt hoe oud Sinterklaas eigenlijk is, hoor je meestal een verzonnen antwoord. Maar of het nu 362 tot 748 is, in ieder geval is het héél oud. Hoe lang bestaat Sinterklaas nu echt? Daarvoor moeten we een heel stuk terug in onze geschiedenis: veel tradities van onze feestdag gaan terug tot de Sint Nicolaas die rond het jaar 280 in het Turkse stadje Patara werd geboren (dat in 280 bij het toenmalige Romeinse Rijk hoorde) en later bisschop werd van de stad Myra. Pas in de 13e eeuw werd zijn naamdag vastgesteld op 6 december en verspreidde de groep die hem eerde zich over heel Europa. Afijn, zijn precieze geboortejaar is dus onbekend, maar ervan uitgaande dat hij inderdaad in 280 is geboren: Sinterklaas is maar liefst 1734 jaar oud, dames en heren. Ziet hij er niet goed uit voor zijn leeftijd?
NB: Sint Nicolaas van Myra stierf op 6 december 342, dus wáárom zeggen we dan nu dat hij op die dag jarig is? 

Dit is uiteraard dé perfecte gelegenheid voor een Nemo-plaatje.

Kunnen vissen ook dorst krijgen?
Bij deze vraag weet ik in ieder geval zéker dat ik niet de enige nieuwsgierige ben, want als je dit intikt op Google komen de meeste hits van fora. Gelukkig heb ik ook een antwoord voor jullie gevonden: sommige wel! Vissen hebben een half doorlaatbare huid en hierdoor kan water zich van een plaats met minder zout naar een plaats met meer zout verplaatsen, door hun huid heen. Zoutwatervissen hebben een lagere zoutconcentratie in hun lichaam dan het water om hen heen, waardoor ze vocht verliezen aan hun omgeving en eigenlijk constant dorst hebben. Maar zij hebben in ieder geval geen problemen met flesjes bijvullen en zo, haha. Zoetwatervissen hebben juist meer zout in hun lichaam dan in het water om hen heen, waardoor ze veel water opnemen via de kieuwen en dus nooit dorst hebben – maar juist heel veel moeten plassen.  

Waarom worden er op Prinsjesdag altijd hoedjes gedragen?
Ongeveer drie weken geleden was het Prinsjesdag, en dan verschijnen er altijd talloze artikelen over welke hoedjes de leden van het Koninklijk Huis nu weer droegen. Maar wat ik me dan elk jaar weer afvraag is: waarom doen ze dat?! Het antwoord: door Erica Terpstra! Dit toenmalig Kamerlid droeg in 1977 voor het eerst een hoedje op die dag. Of ze het nu als eerbetoon aan de koningin deed, omdat ze het gewoon gewend was een hoed te dragen naar feestjes of omdat ze de grijze massa wilde veranderen verschilt per bron: maar één ding is duidelijk: als één schaap over de dam is, volgen er meer. 

Wat heb jij je altijd al afgevraagd?



A wise man can learn more from a foolish question than 
a fool can learn from a wise answer - Bruce Lee


Misschien vind je dit ook leuk: