14 april 2014

Column: Als de kat van huis is...

Soms heb je van die dagen die gewoon zoals de meeste andere lijken te worden, tot er iets onverwachts gebeurt. Zoals, nou ja, ik noem maar iets: een muis in de huiskamer.

Daar is ie, de boosdoener. (Rechtsonder) Bijna buiten, maar ja, niet helemaal.

Toen ik afgelopen donderdagochtend thuis kwam in mijn tussenuur, trof ik mama aan die in haar pyjama op een stoel stond. Ze had een ragebol in haar hand en op de grond lag een spoor van bordjes met pindakaas. En een mandarijn. 'Ik ben op muizenjacht,' verklaarde ze. 'Die kun je lokken met pindakaas.' 'O. En die mandarijn dan?' vroeg ik verbaasd. 'Eh, ja, die heb ik naar een kat gegooid die niet uit de tuin wilde.'
Dus ja. De kat was weg en de muis danste op tafel.

Spreekwoordelijk dan, hè. In ons huis moet natuurlijk net een muis zitten die níet op tafel wil dansen, maar in plaats daarvan liever onschuldig in hoekjes en achter schachten kruipt. Die links opduikt als je hem rechts voor het laatst hebt gezien en je vervolgens van achteren laat schrikken. En die dat spelletje helaas nog lang niet zat is.

Want die muizenjacht, die slaagde dus niet. Het nietsvermoedende muisje stak af en toe zijn koppie naar buiten, maar trok zich even razendsnel weer terug. (Snel dat die beestjes zijn! Hij had zo mee kunnen doen aan de marathon van Rotterdam.) Sterker nog, vrijdagavond kwam er een muizenjacht 2.0. Toen meneer of mevrouw Muis probeerde om ongemerkt over de vensterbank te rennen, werd dat opgemerkt door het scherpe oog van mijn zusje. Maar ik bedenk me ineens... misschien was dat juist wel de bedoeling. Wil hij/zij gewoon wat sensatie in het saaie luizen.. eh, muizenleventje. Dus, lief muisje, heb je nu de aandacht die je wilde? Wil je dan weggaan, alsjeblieft? Er staat pindakaas buiten. En ik zal die kat weghouden, dat beloof ik. Zo ben ik dan ook wel weer.

Heb jij weleens een muis in huis gehad?



A mouse does not rely on just one hole - Plautus



Misschien vind je dit ook leuk: