4 april 2014

Recept: Flappen zonder appel

Iedereen kent natuurlijk wel de Hollandse appelflappen, maar om eerlijk te zijn... ben ik daar helemaal niet zo weg van. Ik krijg er altijd zo'n ruw gehemelte van en zo bijzonder is de combinatie nou toch ook weer niet? Het idee om een variatie op de appelflap te maken spookt al een tijdje door mijn hoofd, en deze week deed ik het dan eindelijk. Waarom alleen appels in een flap stoppen als je er zoveel andere lekkere dingen in kunt doen? (Bovendien klinkt fruitflap gewoon veel leuker door de alliteratie. Én is dit ook nog eens minder werk.)



Dit heb je nodig voor 4 stuks:
- 4 plakken roomboterbladerdeeg
- 1 banaan
- 150 gram diepvrieszomerfruit (of verse aardbeien/frambozen/bramen/bosbessen/kersen/etc.)
- 1 el honing
- Melk
- Poedersuiker



Zo maak je de fruitflappen:
1. Laat het diepvrieszomerfruit en het bladerdeeg ontdooien.
2. Verwarm de oven voor op 200 graden Celsius.
3. Schep 1 eetlepel honing bij het fruit en roer dit door elkaar. Het wordt een beetje een plakkerig goedje, maar dat maakt helemaal niet uit!
4. Snijd de banaan in dunne plakjes.
5. Leg de plakjes bladerdeeg op een bakplaat met bakpapier erop.
6. Beleg de helft van elk plakje bladerdeeg met banaan en schep hierop wat zomerfruit. Let op: 1. houd de randjes vrij, anders kan hij dadelijk niet meer dicht en 2. stop hem niet te vol om dezelfde reden (en het feit dat je anders niet genoeg fruit hebt).
7. Vouw het plakje dubbel en druk de zijkanten stevig aan.
8. Veeg met een kwastje (... of met je handen) wat melk op de flapjes, hierdoor zullen ze mooi bruin worden.
9. Zet ze voor een 15 tot 20 minuten in de oven, ik ben voor 20 gegaan.
10. Garneer de flapjes met poedersuiker en je bent klaar! Het lijkt misschien veel werk omdat ik het in zoveel punten heb onderverdeeld, maar dat is het helemáál niet. Het is daarentegen wel heel erg lekker!

Variatietip 1: Sprenkel nog wat citroensap of geraspte citroenschil over het fruit heen. Lekker fris!
Variatietip 2: Helemaal geen zin in fruit? Probeer dan eens een vulling van banaan met pindakaas! Ook echt heerlijk. (Maar ja, dat is pindakaas ook gewoon.)

Ook dit gerecht is geschikt als zowel hartige snack als toetje! Ga jij deze fruitflappen maken?



PS. Dit is volgens mij mijn eerste recept met een Nederlandse naam, één van de weinige gevallen waar het Engels niet beter klinkt. Zeg nou zelf, Turnovers without apple?



One that would have the fruit must 
climb the tree - Thomas Fuller




Misschien vind je dit ook leuk: