24 februari 2014

Recept: Who doesn't want pie for brunch?

De afgelopen twee weken van de happychallenge heb ik even overgeslagen op mijn blog, maar: ik doe nog mee! De opdracht van de week? Kijk naar je positieve gewoonten én bedenk er een paar die je wel toe zou willen voegen aan je leven. Ik ga hier natuurlijk mee aan de slag, maar nu is het ook zo dat ik al bij meerdere medechallengers 'gezond eten' heb zien staan in het rijtje met gewoonten die ze graag zouden willen toevoegen aan hun leven. Logisch ook, wie wil dat nou niet? Als inspiratie voor hen en natuurlijk voor iedereen die lekker en gezond wil eten plaats ik vandaag tot en met vrijdag elke dag een gezond, simpel en vooral lekker ontbijtje/lunch/smoothie/snack/maaltijdsalade online. Vandaag: een brunchgerecht dat naar appeltaart smaakt!


Sinds ik dit recept zag is boatmeal (baked oatmeal) één van mijn favoriete ontbijtjes/brunchdingen voor in het weekend. Het moet even in de oven (hoewel je het ook de avond van tevoren kunt maken), maar dan heb je ook wel wat! Het recept van Katie is een soort standaard recept waar je zelf allemaal dingen aan toe kunt voegen, weg kunt laten etc. (als je het verschil tussen haar pompoenversie en mijn appeltaartversie ziet, zou je niet zeggen dat de basis hetzelfde is) en dit is mijn favoriete combinatie!
Ergens deze week komt overigens ook een recept online dat supersnel is en een beetje hetzelfde smaakt, voor doordeweeks. Maar goed, op naar het recept. :D

Wat je nodig hebt: 
1 gemiddelde banaan
50 g havermout
50 ml amandelmelk
1 tl honing
1 tl kaneel
halve kleine appel
klein handje rozijnen
evt. een paar amandelen
1 el kokospalmsuiker

Natuurlijk kun je weglaten, toevoegen en vervangen wat je wilt. De banaan en havermout moeten er wel echt in, het vloeibare ook maar dat is ook te vervangen door bijvoorbeeld gewone melk of water.


Hoe je het maakt:
1. Verwarm de oven voor op 190 graden Celsius.
2. Prak de banaan fijn in een ovenschaaltje, tot het echt een soort papje is. (gadverdamme, wat klinkt dat vies)
3. Doe de havermout en de amandelmelk erbij en roer alles door elkaar.
4. Voeg ook de honing en kaneel toe en roer dat er weer doorheen.
5. Schil de halve kleine appel en snijd hem in vrij grote blokjes.
6. Schep de appelblokjes, de rozijnen en eventueel de amandelen door het beslag.
7. Zet het schaaltje voor 20 minuten in de oven.
8. Als die minuten verstreken zijn, strooi je een el kokospalmsuiker over je minitaartje en schuif je hem nog vijf minuten onder de grill. (let op: doe deze stap ook als je geen suiker toevoegt!) Daarna wordt je wachten beloond en is hij klaar om in je mond te verdwijnen!

Zou jij willen ontbijten met appeltaart?



Powered by

To keep the body in good health is a duty... otherwise we shall not be able to keep our mind strong and clear - Buddha




Misschien vind je dit ook leuk:
               Recept: "Musharella"                          Warme wintersnack: "Bananapple"